La inspecció és el principal procediment de supervisió i control oficial en l'àmbit de la seguretat alimentària, que les autoritats competents apliquen per a garantir que els aliments s’elaboren i comercialitzen de forma segura. L'àrea responsable de dur a terme aquesta tasca a Cambrils és el departament de Salut, que realitza inspeccions als diferents tipus d’establiments alimentaris de la ciutat (forns de pa, supermercats, bars, restaurants...)

La major part de les inspeccions es fan seguint una planificació anual.

La inspecció programada és un control amb caràcter preventiu que es porta a terme d’acord amb una planificació prèvia anual que depèn de l’activitat i classificació del risc dels establiments alimentaris.

L’objectiu de la inspecció programada és comprovar de forma completa que les persones operadores de les empreses alimentàries compleixen amb els requisits i condicions d’higiene i seguretat alimentària que estableix la normativa vigent.

Si durant la inspecció es detecten incompliments d’aquesta normativa, és necessari que aquestes operadores prenguin les mesures necessàries per a corregir-los.

També es poden fer inspeccions no programades, per a investigar una denúncia, una toxiinfecció alimentària o una alerta sanitària, per exemple.

En general, les visites d’inspecció no s’acorden amb les persones titulars dels establiments i tampoc hi ha un avís previ. En qualsevol cas, els establiments estan sempre obligats a facilitar l’entrada al personal inspector, que actua com agent de l’autoritat sanitària, tal i com marca la Llei 18/2009, de 22 d'octubre, de salut pública.

Durant les inspeccions es comproven els requisits i condicions d’higiene i seguretat alimentària de forma general.

El personal inspector realitza aquestes inspeccions seguint protocols d’inspecció, en què revisen diferents aspectes de l’activitat i de l’establiment:

  • Les autoritzacions o registres sanitaris, que es disposi dels necessaris i es trobin actualitzats.
  • Els locals, equipaments i estris, que estiguin nets i en condicions adients.
  • Les manipulacions i processos, que es facin de forma higiènica i segura.
  • Els productes alimentaris que es comercialitzen, que s’acrediti el seu origen i traçabilitat, que es mantinguin en bon estat, correctament envasats i amb la informació necessària en el seu etiquetatge
  • El sistema dautocontrol, que permeti assegurar que els productes alimentaris que produeixen i comercialitzen ofereixin totes les garanties sanitàries

Actualment, en els establiments de comerç minorista i restauració comercial de la ciutat s’utilitzen protocols d’inspecció suportats per un entorn digital. 

En el cas que es detectin incompliments en la inspecció, es poden prendre diferents mesures, com:

  • Donar un termini per a resoldre l’incompliment i/o aplicar les mesures correctores oportunes
  • Iniciar un procediment administratiu per a requerir que s’adoptin les mesures correctores que correspongui
  • Imposar una sanció
  • Destruir o immobilitzar productes
  • Tancar un establiment o suspendre una activitat

Les activitats de control sanitari estan sotmeses a una taxa, a l’empara del què preveuen els articles 57 i 20 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i de conformitat amb el què disposen els articles 15 a 27 d’aquest text legal.

L'ajuntament estableix la taxa per a la prestació de serveis d’inspecció i prevenció sanitària, que es regeix per la Ordenança Fiscal núm. 24. Podeu consultar-ho a la seu electrònica, al següent enllaç: https://seu.cambrils.cat/normativaAnunciPublic/categories 

L’import per una actuació de control sanitari:

Concepte Import
Controls sanitaris amb mesures correctores per cada inspecció girada per personal tècnic (1a i 2a) 84,77 €
Controls sanitaris amb mesures correctores per cada inspecció girada per personal no tècnic. (1a i 2a) 57,94 €
Controls sanitaris per cada inspecció favorable girada per personal tècnic. 62,07 €
Controls sanitaris per cada inspecció favorable girada per personal no tècnic 47,07 €
Per una 3a inspecció de comprovació 101,72 €
A partir de la 4a i successives inspeccions de comprovació Increment d’un
25% en relació
amb l’anterior

En cada visita d’inspecció, el personal inspector facilita una còpia de l’acta d’inspecció.