Web del COETTC-ACTT sobre la telegrafia òptica a Espanya on trobareu les dues de Cambrils
El Molí de les Tres Eres és un antic molí fariner hidràulic, avui seu principal del Museu d'Història de Cambrils. Hi podreu visitar tot l’any les exposicions permanents “Cambrils : els orígens", dedicada a l’arqueologia i “El Molí de les Tres Eres: testimoni viu del passat”, on s’explica l’originària utilització de l’edifici. A més, les exposicions temporals i conferències també hi són habituals. L’edifici és catalogat Bé Local d’Interès Cultural.
L'exposició permanent d'arqueologia "Cambrils: els orígens"
El Molí de les Tres Eres avui presenta a la planta baixa l'exposició "Cambrils: els orígens", un recorregut històric que va des de la prehistòria fins a la baixa romanitat, a través dels objectes neolítics, ibèrics i romans que provenen dels diferents jaciments del municipi. La col·lecció és formada principalment per estris d'ús domèstic, objectes rituals i elements ornamentals. Especialment destacables són els objectes de bronze trobats a la Vil·la Romana de la Llosa. D'entre tot el conjunt, cal fer menció, per la seva singularitat i estat de conservació, d'un lampadari que representa la figura del déu Bacus adolescent i d'una llàntia decorada amb una màscara, ambdós del segle I dC. A més, també es presenten un conjunt d'àmfores i de materials que provenen de troballes submarines.
L'exposició permanent sobre els molins: "El Molí de les Tres Eres: testimoni viu del passat"
La rehabilitació del molí va finalitzar l'any 2001 amb la inauguració, a la sala de moles, de l'exposició permanent "El Molí de les Tres Eres: testimoni viu del passat".
Després de restar més de 100 anys aturats, els dos molins de rodet horitzontal tornaven a moldre i a fer farina. El visitant pot contemplar totes les parts de l'edifici i la seva maquinària. Els sentits desvetllen sensacions noves que ens acosten a aquella societat preindustrial que depenia en gran manera de la farina i de l'aigua. Aquesta rehabilitació va ser possible gràcies al projecte europeu HIDRAULIC.
Història de l’edifici
El Molí de les Tres Eres es trobava situat a la confluència entre el Camí Reial de Tarragona a Tortosa i el camí que unia la costa amb el nucli històric de la vila. És una edificació que consta de planta, pis i soterrani, on s'hi trobaven les instal·lacions pròpies del molí. La resta de dependències eren destinades a vivenda del moliner.
Tot i que podem situar el seu origen al segle XIV, se sap que el Molí de les Tres Eres era el pas d'aigua central d'una cadena de tres molins fariners en funcionament fins a mitjans del segle XIX: el Molí de Dalt, el del Mig (Molí de les Tres Eres) i el d'Avall. El Molí de les Tres Eres es mantingué com a molí fariner fins aproximadament l'any 1895. Posteriorment i fins a la darrera Guerra Civil (1936-39), el molí va acabar els seus dies actius molent sofre, a més de servir com a habitatge particular.
Després de diversos anys d'abandonament, el Centre d'Estudis Cambrilencs inicià la seva rehabilitació a finals de la dècada dels vuitanta del segle XX. Posteriorment, el 1.996 l'edifici passà a mans de l'Ajuntament de Cambrils, el qual cedí la gestió de l'edifici al Centre d'Estudis. Després de diferents fases de rehabilitació i gràcies a l’aportació econòmica municipal, de la Diputació de Tarragona, la Generalitat de Catalunya i la Unió Europea, el Molí de les Tres Eres s'ha convertit en un espai d'ús públic obert permanentment com a seu del Museu d’Història de Cambrils.
La Torre del Port o també anomenada Torre dels Moros, és una antiga torre de guaita de defensa de la costa alçada al segle XVII. La seva ubicació al mig del port, l’ha convertit en un dels edificis més coneguts de Cambrils, ja que des de l’aparició del turisme sempre s’ha lligat amb la imatge que es vol projectar del municipi. L’edifici és catalogat Bé Cultural d’Interès Nacional i s’obre de forma intermitent amb exposicions temporals.
Història de l'edifici
La torre és de planta circular amb un primer pis amb volta on es conserva la porta d’entrada original de l’edifici defensada per un matacà fet amb carreus. Al peu de la torre, a l’exterior, és evident un eixamplament de la construcció anomenat escarpell, propi d’aquestes edificacions.
Inicialment construïda pels cambrilencs del segle XVII, va passar a mans privades al 1894. Un dels propietaris, damunt de la torre, hi bastí un segon pis l’any 1948. Després de gairebé un segle, va ser adquirida per l’Ajuntament de Cambrils el 1993. A partir de 1995 es van dur a terme diverses obres de rehabilitació a càrrec de l’Ajuntament de Cambrils amb l’ajut de la Diputació de Tarragona, Generalitat de Catalunya i Unió Europea. Des de l’any 2002 s’obre al públic de forma intermitent amb exposicions temporals, especialment lligades amb el patrimoni marítim.
El projecte
Després de l’inici del projecte cultural Museu d’Història de Cambrils i la seva materialització real a partir de 1999, la Torre del Port hi juga un paper molt important. Per un costat com a punt d’informació de les activitats i espais de la xarxa museística ,ja que es troba al mig del lloc més visitat de Cambrils. Per un altre, s’ha de convertir en un equipament que ens ajudi a comprendre la relació que ha existit i existeix encara avui en dia, entre l’ecosistema litoral mediterrani i un nucli de població estable com Cambrils. Des de la seva obertura al públic, ha anat acollint exposicions de caire temporal sempre relacionades amb la mar, la pesca, el barri on és situada la torre i el propi Port de Cambrils. Vinculada estretament amb la Torre del Port, el Museu d’Història també disposa d’una embarcació patrimonial, la Teresa, construïda a Cambrils l’any 1936. Tot plegat ha permès que, des de l’any 2008, el Museu d’Història de Cambrils pertanyi a la Xarxa de Museus Marítims de la Costa Catalana.
La Torre de l’Ermita és una torre de defensa d’origen medieval que es pot visitar fins al seu coronament després de pujar més de 80 escales. La vista de Cambrils des de la seva part superior, és molt recomanable. Al seu interior hi podreu visitar tot l’any l’exposició permanent “Un lloc anomenat Cambrils”, a més de diverses exposicions temporals que hi organitza el Centre d’Estudis Cambrilencs. L’edifici és catalogat Bé Cultural d’Interès Nacional.
L’exposició permanent "Un lloc anomenat Cambrils"
Actualment s’hi pot visitar l’exposició "Un lloc anomenat Cambrils" que aplega documentació i fotografies, testimonis de la importància de la vila de Cambrils en època medieval. El visitant descobreix com la ubicació al costat de la mar, el Camí Reial i els camins que conduïen a l’interior, van empènyer a la Corona Catalano-Aragonesa a donar l’estatut de vila reial a Cambrils. A més, es poden contemplar alguns objectes, com per exemple els escuts en pedra més antics que es coneixen de Cambrils. També s’hi realitzen exposicions temporals a la planta baixa de la torre organitzades pel Centre d’Estudis Cambrilencs gràcies als nombrosos fons que conserva.
Història de l’edifici
La Torre de l’Ermita es troba situada al costat del Santuari de la Mare de Déu del Camí, vora del traçat de l’antiga Via Augusta romana. La primera notícia de la Torre data de 1375 i es troba en un document del comte-rei Pere III el Cerimoniós.
És una edificació de planta rectangular d’amples parets reforçades amb carreus encoixinats en els angles, coronada amb merlets i amb petites obertures del tipus defensiu. La seva situació estratègica al costat del Camí Reial i d’un dels accessos a la vila de Cambrils la convertiren en un dels punts claus de la defensa de la població.
A partir del segle XVIII, amb la construcció adjacent del Santuari de la Mare de Déu del Camí passà a dependre de les diferents comunitats religioses que al llarg dels anys l’ocuparen. Posteriorment durant al segle XIX, degut a la seva alçada, la torre fou utilitzada com a centre de transmissió de senyals telegràfiques i visuals.
Durant el segle XX restà en un estat de total abandó fins a meitats dels anys setanta quan l’Ajuntament de Cambrils inicià la seva recuperació. Posteriorment, el Centre d’Estudis Cambrilencs va dur a terme obres de restauració per tal de consolidar l’edificació i convertir-la en el primer museu que s’obria a Cambrils, concretament amb presència de col·leccions d’arqueologia. Posteriorment, l’edifici es va incloure a l’acord entre Ajuntament de Cambrils i Centre d’Estudis Cambrilencs pel qual s’incorporava al Museu d’Història de Cambrils des de 1996.
La Vil•la Romana de La Llosa és un jaciment obert al públic que presenta les restes conservades d’una vil•la de l’entorn immediat de Tarraco habitada entre els segles I aC i VI dC. L’edifici és catalogat Bé Cultural d’Interès Local.
Història del jaciment
La descoberta del jaciment s’inicia l’any 1980 quan s’inicia el desenvolupament del Pla d’Urbanització d’aquest sector de Cambrils. L’Ajuntament de Cambrils considerà oportú paralitzar les obres del polígon fins que les prospeccions arqueològiques determinessin la magnitud de les restes. Així als anys 1983 i 1984 es desenvoluparen les primeres excavacions arqueològiques. A partir de 1990 s’organitzaren durant 18 anys, camps de treball a l’estiu amb un caràcter anual organitzats per la Generalitat de Catalunya amb la col·laboració de l’Ajuntament de Cambrils i la Diputació de Tarragona.
El 1991 es va incloure el solar de 18.000 m2 ocupat pel jaciment, dins del Pla general d’Ordenació Urbana de Cambrils, com una zona verda. Posteriorment han aparegut més restes fora d’aquest perímetre, fet que permet afirmar que els límits del jaciment es troben més enllà de la tanca exterior i més a prop del mar del que es pensava. Durant els camps de treball d’arqueologia de La Llosa, han passat per Cambrils multitud de joves de tot el món que han aportat el seu granet de sorra en el coneixement científic del jaciment. També l’Ajuntament de Cambrils i el Museu d’Història de Cambrils van organitzar el taller “Romans vora el mar” per a joves de Cambrils, fins que al 2010 es decideix aturar les excavacions, fruit de les recomanacions del “Pla Director de la Vil·la Romana de La Llosa”.
Tots els treballs han permès localitzar diverses fases d’utilització de l’espai actualment ocupat pel jaciment, un lloc de residència, forns, restes de termes privades, una zona de magatzems, sitges de gra o una petita necròpoli baix imperial. Tota aquesta informació és molt important per conèixer l’ocupació romana del territori que envoltava la ciutat de Tarraco, sobretot després de la troballa del conjunt excepcional de bronzes de La Llosa al mes de1992. Aquest element ens parla de la presència a La Llosa d’una família amb un estatus social elevat, que residia al costat del mar i que es podia permetre el luxe d’adquirir un conjunt de bronzes de procedència itàlica al segle I dC.
El projecte
Amb l’objectiu de fer rendible socialment el jaciment, l’Ajuntament va incloure La Llosa dins del Museu d’Història de Cambrils amb l’objectiu d’aconseguir la museïtzació de les restes a través de la creació d’un Parc Arqueològic. Aquest projecte es va començar a fer realitat el desembre de 2003 amb l'obertura dels itineraris guiats. L’any 2007 es va obrir definitivament aquest espai a la ciutadania amb l’establiment d’un centre permanent d’atenció al visitant en el jaciment i es va presentar la reconstrucció virtual del jaciment. Aquest reconstrucció virtual també es va presentar dins de la guia arqueològica visual el mes de maig de l’any 2008. En aquesta línia d’obrir el jaciment a la ciutadania, és també aleshores quan el jaciment entra a formar part del Festival Tarraco Viva com a seu, fet que permet donar a conèixer les restes arqueològiques cada any amb recreacions històriques del món romà a càrrec dels veïns del barri de La Llosa. L’any 2009 es va presentar el Pla Director del jaciment redactat conjuntament amb l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), amb l’objectiu de transformar el jaciment i la zona verda que l’envolta en un futur parc arqueològic.
El Museu Agrícola de Cambrils es troba situat dins d’un celler cooperatiu del 1920 i representa una clara aposta de la Cooperativa Agrícola i Caixa Agrària de Cambrils per combinar cultura i desenvolupament econòmic. A més de l’edifici, que presenta arcs de cadena fets de maons provinents de les bòbiles locals, també podreu veure l’exposició permanent “L’elaboració de l’oli i del vi” i l’exposició temporal “Bernardí Martorell, un gran arquitecte del Modernisme”.
L’exposició permanent “L’elaboració de l’oli i del vi”
La nau principal de l’antic celler cooperatiu de Cambrils està dedicada a mostrar, en el seu context, el procés d’elaboració del vi i de l’oli. A partir de les instal·lacions i de la maquinària original, tant en el procés artesanal com en l’industrial, i amb l’ajut de plafons explicatius, el visitant pot seguir pas a pas els successius estadis de l’elaboració de l’oli i del vi, des de l’arribada de la matèria primera fins a l’extracció final del producte. Al llarg del recorregut s’hi mostren els cups, una gran varietat de premses, molins, tines, botes i bocois per a l’emmagatzematge i transport, així com altres estris i maquinària que intervenen al llarg del procés productiu de l’oli i del vi.
Història de l'edifici
L’antic celler de la Cooperativa Agrícola de Cambrils, es va inaugurar el 1921 gràcies a l’esforç de tots els associats del Sindicat Agrícola de Producció. L’arquitecte Bernardí Martorell va començar a dissenyar l’edifici el 1914, amb un estil clarament influït per l’obra de Gaudí. La situació, en un espai en pendent, permetia un estalvi energètic durant l’elaboració del vi, ja que la verema seguia tot el procés per decantació fins a arribar a ser most i emmagatzemar-se als cups i tines. L’edifici va estar actiu fins el 1993, quan es dissol la secció vitivinícola de la Cooperativa. Les obres de rehabilitació per esdevenir museu, iniciades l’any 1994 per la Cooperativa Agrícola, van comptar amb l’ajut de l’Ajuntament de Cambrils i la Diputació de Tarragona gràcies a la incorporació a la xarxa del Museu d’Història de Cambrils. La realització del projecte, inaugurat el 1998, va permetre l’adequació del celler cooperatiu com a Museu Agrícola de Cambrils i Agrobotiga de la Cooperativa, on es poden adquirir els productes elaborats pels propis pagesos cooperativistes. Especial menció mereix l’oli verge extra de la DO Siurana, producte estrella de la Cooperativa Agrícola de Cambrils.
Informació: Actualment no es permet la visita al públic.
Refugi antiaeri públic construït durant la Guerra Civil
Refugi antiaeri construït l’any 1938 per tal de protegir la població dels bombardejos durant la Guerra Civil. Va ser construït durant la guerra per la població civil —nens, gent gran i refugiats—, ja que una gran part dels homes adults de la població havien estat cridats al front. No es va arribar a completar mai el traçat previst inicialment, que pel seu extrem sud havia de connectar amb el refugi del carrer Cardenal Vidal i Barraquer.Actualment és l’únic refugi antiaeri públic que es conserva a Cambrils, i s'ha condicionat i fet accessible per convertir-lo en un indret vinculat a la memòria històrica i en un element potenciador de la cultura de la pau. Té una extensió de 90 metres que circulen sobretot per sota del carrer Creus, on s’hi localitza una de les seves dues entrades. Gràcies als fons de la Llei de Barris, és avui el punt d’arribada de la Ruta dels Espais de la Guerra Civil a Cambrils.
Recorregut: La Ruta dels espais de la Guerra Civil a Cambrils condueix el visitant des del Museu Molí de les Eres fins al refugi antiaeri del carrer Creus. Permet conèixer alguns dels llocs on es van desenvolupar els aspectes més significatius de la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) al municipi de Cambrils, i acaba amb la visita al refugi antiaeri. Punts d’aturada de la ruta:
1. Museu del Molí de les Tres Eres
2. A les envistes del col·legi dels Hermanos i del Museu Agrícola de Cambrils
3. Carrer de Sant Plàcid (antics locals socials de l’Agrària i el Polvorí)
4. Plaça d’Espanya
5. Carrer de Borràs i carrer del Cardenal Vidal i Barraquer
6. Placeta de la Concepció
7. Plaça de l’Església de Santa Maria
8. Accés al refugi antiaeri del carrer Creus
Actualment només visitable per grups escolars
Torre de telegrafia òptica de mitjans del segle XIX, rehabilitada per l’Ajuntament de Cambrils amb l’ajut dels fons FEDER. Formava part de la xarxa de telegrafia òptica que connectava València amb Barcelona.
Embarcació de pesca històrica de Cambrils
La Teresa forma part del patrimoni moble catalogat de Catalunya, ja que és una embarcació pública inscrita al Museu d’Història de Cambrils amb el número d’inventari 5011. Va ser localitzada l’any 2005 al Port de Vilanova i la Geltrú, on havia pescat a l’arrossegament fins que el seu propietari, Rafel Montoya, es va acollir al programa europeu de renovació de la flota pesquera. L’interès per la Teresa era evident, ja que es tractava d’una embarcació de treball construïda a Cambrils abans de 1936, pel mestre d’aixa Julià Vives Castellví per encàrrec del pescador tarragoní Mariano García Budesca. Una autèntica supervivent que ha mantingut les línies del casc original d’un quillat i fins hi tot, sota coberta, un fragment de l’arbre on s’aparellava una vela major anomenada candonga, a més del floc a proa. És un testimoni excepcional de la transició de la flota pesquera de vela llatina a la motorització i substitució per noves unitats, inicialment hereves d’una tradició secular de construcció naval. A Cambrils, aquesta tradició de mestres d’aixa i calafats, avui encara és viva, però els documents ens diuen que es remuntaria com a mínim al segle XVIII.
El complex procés de convertir la Teresa en patrimoni flotant com a extensió del Museu d’Història de Cambrils a l’aigua, és impulsat per l’Ajuntament de Cambrils i ha comptat amb el suport del Club Nàutic de Cambrils, el Museu Marítim de Barcelona, el Centre d’Estudis Marítims del Port de Tarragona, l’associació Arjau Vela Llatina de Cambrils, la Confraria de Pescadors de Cambrils i Ports de la Generalitat.
Edifici medieval amb tècnica constructiva de tàpia, segurament del segle XIV, parcialment conservat. L'any 2013 finalitzaren les obres de restauració, gràcies a l'1% Cultural, que consistiren en una excavació arqueològica i en mesures de consolidació i preservació de les estructures conservades i de l'entorn.
La seva funcionalitat podria ser d’emmagatzematge i control militar de l’antiga Baronia de Cambrils que englobava terres des del mar a la serralada prelitoral.
Forn de pa i obrador conservats al nucli antic de Cambrils, que són un exponent del patrimoni industrial cambrilenc. En funcionament com a mínim des del segle XIX fins als anys setanta del segle XX, avui es troba totalment rehabilitat dins d’un edifici municipal de nova planta. El nom l’agafa del renom de la família Ortoneda, última propietària abans que l’Ajuntament de Cambrils l’adquirís i n’iniciés la seva rehabilitació a través de la Llei de Barris.
Molí medieval documentat des del 1440, del qual es conserva l’estructura de planta quadrangular, un mur de maçoneria i les restes de la bassa.
Almenys des de finals del segle XVII fins a finals del segle XIX, fou de titularitat municipal.
Actualment es troba en mal estat de conservació integrat dins d’una zona verda pública.
Única torre del recinte emmurallat de Cambrils que s'ha conservat, segurament construïda, juntament amb les muralles, al segle XIV. El seu aspecte actual correspon a la reconstrucció feta el segle XIX, ja que va ser malmesa durant els bombardejos en la Guerra dels Segadors. Aquesta reconstrucció de les muralles i de la torre, realitzada l'any 1835, fou deguda a l'esclat de la Primera Guerra Carlina. En aquell moment la torre tenia un pis més que en l'actualitat, i comptava amb dos nivells d'espitlleres per a fusells.
La tradició diu que aquesta torre, després de l'enderroc parcial sofert el 1640, serví d'estable per a un bou que s'utilitzava com a semental. Per aquest motiu, a partir del segle XIX, els documents l'esmenten com a Torre del Bou. Actualment també se la coneix com a Torre de la Presó, ja que el 1890 es reformà per tal d'emprar-la amb aquesta finalitat.
Edifici municipal equiparable, per la seva tipologia, amb les torres de guaita del segle XVII. De planta circular, amb tendència a la conicitat, es conserva pràcticament en la seva totalitat. Ha estat construïda amb pedra lligada amb morter de calç, amb inclusió de maons. Presenta diversos elements defensius: espitlleres, matacans i merlets esglaonats.
Té una finestra a l’alçada del primer pis orientada cap al recinte emmurallat de Cambrils que podria haver estat l'accés original. L’entrada actual és per la planta baixa. Va ser restaurada dins les accions del programa de Pla de Barris de Cambrils, finalitzant la feina al 2010.
Visites dinamitzades
Proposta Educativa 2024-2025.pdf — 1.7 MB
AproPA'T, presentació projecte educatiu
videoplayback (1).mp4 — 50.2 MB
Amb l'objectiu de conèixer qui va ser Antoni de Gimbernat, descobrirem com era la seva vila natal, Cambrils, en el seu context històric (segles XVIII-XIX), socioeconòmic (el creixement urbanístic, els mitjans de transport, els oficis ...) i cultural. Un recorregut que ens provoca una nova mirada dels elements avui quotidians, com ara escultures, edificis, fotografies... que ens parlaran i ens ajudaran a descodificar alguns secrets d'aquest il·lustre cambrilenc.
Dossier del professorat AG- reduit.pdf — 257.0 KB
Com moltes altres poblacions catalanes, Cambrils va patir les conseqüències de la Guerra Civil, encara visibles avui en dia: persecucions, col·lectivitzacions de cooperatives i altres edificis, racionament, bombardejos sobre la població civil i refugis antiaeris per protegir-se’n. Tot ens ha de fer reflexionar sobre la necessitat de defensar la democràcia com a garant de la pau.
dossier professorat CAMBRILS EN TEMPS DE GUERRA_web (1).pdf — 5.1 MB
Programació
XVIII CICLE DE MEMÒRIA DE TARDOR (2024)
CORRESPONDÈNCIA CONTRA L’OBLIT
Dissabte, 7 de setembre de 2024, a les 12h. Torre del Port
Inauguració de l’exposició Espero una postal produïda pel Museu d’Història de Catalunya amb el suport de la Xarxa de Museus d’Història i Monuments de Catalunya.
Organitza: Museu d’Història de Cambrils.
Col·labora: Arxiu Municipal de Cambrils.
Dijous, 19 de setembre de 2024, a les 19.30h. Sala d’actes del Centre cultural
Taula rodona La correspondència dels germans Miralles. Presentació de la documentació recuperada per Rafaela López Gómez relacionada amb els germans Gaietà i Josep Miralles, fills de Cambrils, desapareguts durant la Guerra Civil Espanyola de 1936-1939.
Participen: Rafaela López Gómez, Josep Maria Calvo Alcarraz, Gerard Martí Estrada i Pedro Otiña Hermoso.
Organitza: Museu d’Història de Cambrils i Arxiu Municipal de Cambrils.
Dimarts, 24 de setembre de 2024, a les 19.30h. Sala d’actes del Centre cultural
Conferència La memòria democràtica. Recerca i divulgació per necessitat i urgència, a càrrec de Salvador Redó i Martí, Graduat en Humanitats, periodista i president de l’Associació Memòria i història de Manresa.
Organitza: Museu d’Història de Cambrils i Arxiu Municipal de Cambrils.
Dijous, 3 d’octubre de 2024, a les 19.30h. Sala d’actes del Centre Cultural
Presentació de la novel·la El cor més humil: Valldeperes estiu de 1938, a càrrec del seu autor Andrès Villa López que ha escrit el llibre a rel de la troballa a la Conca de Barberà, de correspondència inèdita de la Guerra Civil. Acte inclòs dins del XVIIIè cicle de Memòria de Tardor de Cambrils.
Organitza: Campus Extens de la URV, Arxiu Municipal de Cambrils i Museu d’Història de Cambrils.
Dissabte, 19 d’octubre de 2024, a les 18.00h. Torre del Llimó
Dins el programa Què diu que fan?, representació de l’obra de teatre Memòries oblidades. A càrrec de la companyia Teatralitzat i protagonitzada per les actrius Marta Marín Simón, MA López Llauradó i Cristina Murillo Galimany.
Sinopsis: Al llarg de la història les dones han hagut de triar entre la família o la carrera, entre els estudis o els fills, entre la lluita o la maternitat. També va passar durant la guerra civil espanyola, i ni totes les dones es van quedar a la rereguarda ni totes van ser milicianes. Però totes van resistir, lluitar per sobreviure i veure com perdien de nou drets i llibertats.
Aforament limitat. Entrada gratuïta.
Organitza: Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Cambrils.
Dissabte, 26 d’octubre de 2024. Manresa
Visita Manresa contra l’oblit. Descoberta a Manresa dels espais de memòria gestionats per l’Ajuntament de Manresa amb la col·laboració de l’Associació Memòria i Història de Manresa, entitat que contribueix a recuperar la memòria històrica i lluitar contra l’oblit. Ruta urbana amb perspectiva memorialística i visita a edificis patrimonialitzats com el refugi antiaeri del Grup Escolar Renaixença. Sortida a les 8.30h des de la parada de bus de davant del Molí de les Tres a l’Avinguda Adelaida. Àpat lliure a càrrec de les persones inscrites per rigorós ordre d’arribada a l’email museu@cambrils.cat
Organitza: Campus Extens URV, Arxiu Municipal de Cambrils i Museu d’Història de Cambrils.
Exposició temporal
Durant el mes de setembre i fins al 13 d'octubre 2024 pots visitar a la Torre del Port l'exposició temporal Espero una postal, produïda pel Museu d’Història de Catalunya amb el suport de la Xarxa de Museus d’Història i Monuments de Catalunya. Més informació aquí
Inauguració de l’exposició: Dissabte, 7 de setembre de 2024, a les 12h. Torre del Port
"Dels bilions de postals editades en gairebé un segle i mig, moltes han arribat fins a nosaltres com a petits episodis de vida que una lectura atenta permet classificar en temàtiques gairebé universals. La postal té un emissor i un receptor —o uns emissors i uns receptors— que es mouen generalment en l’àmbit privat, però no secret, ja que la postal està concebuda per ser enviada sense la intimitat d’un sobre, encara que no sempre és així. Notícies de la família, de l’estimat o l’estimada, de les persones amigues i d’aquelles que hem conegut ocasionalment viatgen d’un lloc a l’altre del món o dins d’una mateixa ciutat per transmetre tota mena de desitjos i de novetats, que ara ens proposem de revelar."
Exposició fotogràfica "Canvi Climàtic. Punt de no retorn" de Sergio Reboredo
Des del 26 de juny i fins a l'1 de setembre, la Torre del Port de Cambrils acollirà l’exposició fotogràfica ‘Canvi climàtic. Punt de no retorn’ de Sergi Reboredo.
Canvi climàtic. Punt de no retorn
El canvi climàtic constitueix l'amenaça mediambiental a la qual s'enfronta el planeta terra. En cas de no actuar ja, el fotoperiodista Sergi Reboredo creu que el 2035 entrarem en un punt de no retorn. Es tracta d’una exposició de quaranta fotografies que mostren les conseqüències, algunes d'elles irreversibles, que està tenint el canvi climàtic en diferents països del món.
Aquesta exposició conté fotografies de 30 o 40 països, de tots els continents. Està dividida en tres parts. La primera fa referència a com afecta el canvi climàtic als ecosistemes i als hàbitats que tenim a tot el planeta, com es degraden. La segona ensenya com aquest canvi afecta les espècies, a la vida salvatge, la fauna i la flora; i la tercera, com aquesta afectació acaba repercutint als humans i es provoquen les migracions i els canvis als estils de vida.
L’objectiu de Sergi Reboredo en aquesta exposició és conscienciar a les persones que observen les imatges d’allò que es pot perdre i desaparèixer per sempre.
Més informació aquí
Sergi Reboredo és un prestigiós fotoperiodista de Barcelona. Les seves obres estan exposades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). En la seva llarga carrera com a fotògraf ha obtingut diversos guardons i reconeixements com el Pictet otorgat pel Financial Times i l’Humanity Photo Award per part de l’Unesco. Els seus treballs han estat exposats en diverses sales del món des de Xina a París i a les seves fotografies de viatges apareixen en mitjans de renom a nivell nacional i internacional com National Geographic, El Periódico o New York Times. Com a fotoperiodista, el 2004 va publicar el llibre ‘Barcelona 2004 como mentira’, juntament amb l’escriptor Manuel Trallero.
Set exposicions multidisciplinàries amb un programa d’activitats
Les jornades expositives Pinsa van començar aquest divendres 5 de juliol amb set exposicions multidisciplinàries d’artistes emergents repartides per cinc espais emblemàtics de Cambrils i un programa d’activitats paral·leles que cada dimarts reactivaran i complementaran les propostes artístiques. El projecte és una iniciativa del col·lectiu artístic Pinsa Collective amb el suport del Departament de Cultura i el Museu d’Història de Cambrils.
El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Cambrils, Jordi Barberà, i les artistes Carla García, Núria Valsells i Marina Carrión, van presentar aquestes jornades, que es volen convertir en un punt de confluència entre el patrimoni històric de Cambrils i una sèrie de joves creadors i creadores amb ganes d’activar espais emblemàtics. L’acte, que ha tingut lloc al Molí de les Tres Eres, ha acabat amb una performance de l’artista Biel Saureta Florejachs.
Les exposicions es poden visitar del 5 de juliol al 9 d’agost al Museu Molí de les Tres Eres, el Forn del Tallero, la Torre del Bou, el patí de la Torre del Llimó i les dues sales expositives (la Sala Àmbits i l’Espai el Pati) del Centre Cultural. En aquests espais s’hi podran trobar set propostes expositives multidisciplinàries d’artistes emergents d’arreu de Catalunya, que desenvolupen la seva pràctica en la disciplina de pintura, escultura, gravat, videoart, instal·lació i performance.
Les artistes participants són les tres integrants de Pinsa Collective - Marina Carrión Samaniego (Cambrils), Carla García Castelló (Cambrils) i Núria Valsells Niubó (la Garriga)- i quatre artistes seleccionades per les jornades - Emma Flores (Manresa), Olga Mateu Clotet (Vilafranca del Penedès), Janira Romàn (Riudoms) i Alèxia Trulls (Roses).
La iniciativa s’inaugurà el dia 5 de juliol a les 19h amb una ruta des del Molí de les Tres Eres que va passar per les diferents exposicions explicades per cada artista i va acabar amb un acte a la Sala Àmbits del Centre Cultural.
Les jornades finalitzaran el 9 d’agost amb una cloenda performàtica i una festa posterior amb col·laboració amb la Colla Jove de Cambrils al pati de la Torre del Llimó.
Pinsa Collective
Pinsa és un col·lectiu artístic format l’any 2023 que promou l’art emergent, amb l’objectiu principal d’iniciar una sèrie d’aproximacions entre els joves creadors i la professionalització institucional. Està integrat per una llicenciada en Direcció de cinema, i dues llicenciades en Belles Arts, compromeses amb la gestió cultural, i la descentralització i accessibilitat a la cultura. Mitjançant aquesta proposta expositiva, Pinsa Collective actua com a organització i gestió cultural, equip de comissariat, disseny expositiu i administració de les jornades.
Programació d'activitats. Jornades Expositives Pinsa
Exposició temporal
L’exposició, explica el procés d’industrialització de l’elaboració de l’arròs a l’Ebre, però principalment a Amposta, entre finals del segle XIX i el segle XX. L’inici pioner, a finals del segle passat, de l’elaboració de l’arròs va impulsar el progrés tècnic i industrial, el desenvolupament socioeconòmic, i una tradició comercial molt important a la zona que amb el temps, i a través dels industrials i de les cooperatives, ha anat en augment, aconseguint ésser avui dia una de les zones arrosseres més important d’Europa.
Organitzada per el Museu d’Història de Cambrils, presenta dos grans àmbits, en el primer es dona a conèixer l’evolució històrica dels molins i fàbriques d’elaboració de l’arròs i en l’altre els aspectes més tecnològics (arquitectura, fonts d’energia, maquinària ...) i humans. L’exposició mostra una sèrie d’objectes i documents relacionats amb la temàtica.
Aquesta exposició és de carácter temporal i ha arribat a Cambrils el 5 d’octubre de 2024 i romandrà fins el 12 de gener de 2025.
Per més informació, enllaç de l’article sobre l’inauguració de l’exposició a la Revista Cambrils: Una jornada cultural al Molí de les Tres Eres agermana Cambrils i les Terres de l’Ebre - Revista Cambrils
Enllaç YouTube sobre l’activitat realitzada a Amposta: Amposta inaugura l’exposició sobre el procés d’industrialització de l’arròs a l’Ebre
Al servei dels ferits. Recull de fonts de l'Hospital de Sang de Cambrils
Al servei dels ferits. Recull de fonts de l'Hospital de Sang de Cambrils.
Núm. 1. AA.VV. 2008.
PVP: 15 euros
El primer número de la revista Camins és un monogràfic que recull tota la tasca de recerca i divulgació sobre l’Hospital de Sang, iniciada el 2006. Tot i que aquest Hospital es trobava al terme municipal de Vinyols i els Arcs, va ser Cambrils qui en va exercir la tutoria i es va responsabilitzar del seu bon funcionament, conjuntament amb l’Ajuntament de Reus.
L’Hospital de Sang va estar en funcionament durant els anys 1936-39 al convent de Sant Josep, construït deu anys abans pels Germans de les Escoles Cristianes de La Salle i estrenat el 1928 com a noviciat.
La informació recollida i il·lustrada amb gràfics, fotos i dibuixos ens apropa, de manera molt ben documentada, als fets succeïts durant la guerra civil, al funcionament d’un hospital, el tractament dels ferits, etc. Aporta a més llistes de persones que hi van treballar, hi van estar com a pacients o hi van morir. Finalment la llista dels informants orals, gràcies als quals s’ha pogut reconstruir part de la història.
Fusta a la mar. Els mestres d'aixa de Cambrils
CAMINS. Revista de patrimoni cultural de Cambrils
Fusta a la mar. Els mestres d'aixa de Cambrils
Núm. 2. AA.VV. 2011.
PVP: 15 euros
Aquest número vol donar a conèixer un ofici artesanal i que forma part del passat, present i futur de la nostra ciutat.
Els mestres d’aixa van construir un bon nombre d’embarcacions i el seu ofici es continua aprenent gràcies a l’Escola Taller.
La informació recollida i il·lustrada amb gràfics, fotos i dibuixos permet una aproximació, molt ben documentada, a la vida de la gent de mar durant els anys finals del segle XIX i el segle XX.
El bronze en museus de les comarques de Tarragona
Col·lecció "diffundere" número 2
AA.VV.
PVP 12 euros
El vidre en museus de les comarques de Tarragona
Col·lecció Diffundere número 3
AA.VV. 2004
PVP 15 euros
Inscriu-te al nostre butlletí BOCA-ORELLA i podràs rebre les últimes notícies del Museu d'Història de Cambrils
Protecció de dades personals
Li informem que les dades personals formen part del tractament [USUARIS WEB / NEWSLETTER], del que és responsable MUSEU D’HISTÒRIA DE CAMBRILS, NIF G43573401, amb domicili social a: Vía Augusta, 1 - 43850 CAMBRILS, E-mail : oac@cambrils.org, amb la finalitat d’enviar-li el nostre newsletter periòdic, així com informació dels nostres productes i serveis, que siguin del seu interès. Podrà en qualsevol moment oposar-se a aquest tipus d’enviaments, donant-se de baixa a l’opció corresponent en rebre un butlletí electrònic. Així mateix, podrà exercir els seus drets d’accés, rectificació, supressió, oposició i en el seu cas, portabilitat i limitació, enviant un escrit acompanyat d’una fotocòpia del D.N.I a la següent adreça : Vía Augusta, 1 - 43850 CAMBRILS o bé enviant-ho per correu electrònic a dpd@cambrils.org i acompanyada d'una fotocòpia del seu DNI o document acreditatiu equivalent i indicant a l'assumpte "PROTECCIÓ DE DADES".
Informació addicional
Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades a la nostra pàgina web: cambrils.cat/museu
Amb motiu del Dia Internacional dels museus, el Museu d'Història de Cambrils organitzà un tour virtual al Molí de les Tres Eres, seu del museu, a càrrec de Cinta Mata Ballesté.
En el marc del Festival Tarraco Viva 2018, la Vil·la romana de la Llosa ha retrocedit en el temps i ha retornat la vida a aquests espais.
Aquest bloc, gestionat conjuntament amb l’Arxiu Municipal de Cambrils, us aproparà als testimonis que van viure els efectes i les conseqüències del gran “Temporal de la Candelera” que l’any 1911 va castigar les poblacions de la costa catalana i valenciana. Hi trobareu un recull d’entrevistes, notícies, audiovisuals i imatges que faran que aquesta història segueixi viva i no caigui en l’oblit.
Reportatge "La força del temporal", produït per Rumbo Sur. Emès al programa Thalassa (29/6/2012)
Acte organitzat per ARJAU Vela llatina de Cambrils amb la col·laboració del Museu d'Història de Cambrils
Exposició amb els fons de la Xarxa de Museus Marítims de la Costa Catalana.
Actualment no hi ha elements dins d'aquesta carpeta.
Actualment no hi ha elements dins d'aquesta carpeta.
Presència a les xarxes museístiques i patrimonials
L'adreça de l'enllaç és: https://cultura.gencat.cat/ca/temes/museus/
L'adreça de l'enllaç és: https://patrimoni.gencat.cat/ca/museusdetarragona
Articulats en una xarxa nacional centrada en l'evolució històrica
L'adreça de l'enllaç és: http://museusmaritims.mmb.cat/