El 8 d’abril de 1956 el Ple va aprovar la creació de les dues primeres places de guàrdia urbà municipal, que van ocupar Joaquín Sabas i Antonio Vidal. La seva principal funció era atendre la circulació automobilística i l’incipient turisme i vetllar per l’ordre, el civisme i la higiene.
- Categoritzat com: Seguretat ciutadana Policia Local
- Serveis associats: Policia
La Policia Local de Cambrils celebra avui els seus 70 anys d’història compartint a xarxes un vídeo del recorregut del cos, que ha crescut i s’ha adaptat als nous reptes amb l’objectiu d’estar al costat de la ciutadania.
A més, coincidint amb l’efemèride, Ràdio Cambrils ha entrevistat a l’actual cap de la Policia Local, Carles Besora, i l’excap Josep Muñoz, que va dirigir el cos del 2010 al 2022. L’entrevista es podrà escoltar a l’emissora municipal (90.0 FM) a les 12h, les 17h i les 20h o en aquest podcast del web.
El muntatge audiovisual publicat aquest matí a xarxes, de tres minuts, recorda especialment la primera època de la policia cambrilenca i repassa tota la trajectòria, a través de diverses fotografies antigues, on hi apareixen els primers agents, els diferents vehicles o les dependències.
El 1956 l’alcalde Augusto Espolet Ortoneda va proposar la creació d'una plaça de guàrdia municipal urbà. El 8 d’abril, el consistori, reunit en sessió ordinària, ho va considerar insuficient i va acordar que fossin dos guàrdies, un per a atendre el barri de la Vila i l’altre el barri de la Marina, substituint els guàrdies rurals.
Els dos primers agents de la Guardia Municipal Urbana van ser Joaquín Sabas i Pera (que havia estat guarda rural fins aleshores i carabiner en temps de la República) i Antonio Vidal i Bassedas (conegut popularment com "El Smith"). Tots dos van ser contractats amb un conveni de prestació de servei, començant de forma efectiva el dia 1 de maig de 1956.
La seva principal funció era vetllar per l'ordre i el civisme en les vies de la població, evitar la brutícia i els problemes d'higiene, però sobretot, atendre la circulació automobilística i l’incipient turisme. Per tant, van prioritzar les tasques urbanes per sobre de l’anterior funció de guàrdia rural.
Durant els primers anys el cos va tenir alts i baixos i a començaments de la dècada dels 60 ja constava una plantilla de 5 policies i 2 serenos nocturns. El vídeo recupera fotografies de serenos, agents i caporals que van formar part del cos al llarg d’aquestes primeres èpoques com Francesc Budí, Tomàs Pallarès Borràs (Tomàs Confit), Francesc Budí, Aramburu (àlies el Tortosí), Andrés Moreno Carmona, Agapito Carayol, Calixto Llobet, Antonio Roman, Josep Maria Gurí Dalmau, Francisco Ribalta o Cristóbal Leva Zamorano.
En les fotografies dels anys 70 també s’hi pot veure el primer cotxe patrulla, que era un Land Rover, així com agents realitzant tasques de regulació del trànsit o la Fira de Cambrils, o bé les primeres dependències policials, anomenades popularment Cos de Guàrdia o “cuartelillo”.
També destaca una fotografia de la plantilla del 1982, formada per 18 agents i 2 serenos, quan el cap era el sergent Miguel Angel Mantecon Calleja. Justament s’acabaven d’incorporar al cos 4 agents, entre els que hi havia les dues primeres policies dones.
El vídeo també recull una fotografia de 1990 on hi apareix el nou cap d’aleshores, l'intendent Esteve Mariné Gallisà, que va estar al capdavant del cos fins al setembre de 2007, i l’agent Josep Muñoz, que el 1991 va ascendir a sergent i uns anys més tard a sotsinspector, per convertir-se en cap de la Policia.
Després d’una selecció d’imatges antigues d’agents i vehicles de les diferents èpoques, el vídeo acaba amb algunes fotografies de la plantilla actual, encapçalada pel sotsinspector Carles Besora, acompanyades d’unes paraules sobre la trajectòria del cos: “Durant 70 anys, generacions de professionals han sostingut i fet avançar aquest cos amb vocació de servei, compromís, responsabilitat i capacitat d'adaptació. Cada torn, cada intervenció, cada decisió i cada servei prestat ha contribuït a construir una organització més sòlida i més preparada”.