- Categoritzat com: Comunicació Alcaldia Obra Pública
- Serveis associats: Policia
Les dependències actuals s’han quedat petites per l’augment de la plantilla, les especialitzacions i els nous serveis al ciutadà
Les obres es financen en un 95% pel PAM de la Diputació de Tarragona
L’alcaldessa de Cambrils, Mercè Dalmau; el regidor de Governació, Dani Milan, i el cap de la Policia Local, Josep Muñoz, han presentat avui el projecte d’ampliació i remodelació de la comissaria de la Policia Local, que, segons les previsions, començaran a principis d’abril i acabaran a finals de setembre, amb un cost estimat de 188.000 euros (IVA inclòs) El cost, com s’havia anunciat anteriorment es finança en un 95% amb fons del Pla d’Acció Municipal (PAM) de la Diputació de Tarragona.
L’alcaldessa ha destacat que el projecte no s’ha anunciat fins que no s’ha tingut la certesa que l’Ajuntament comptava amb els recursos per tirar-lo endavant, fugint de les falses promeses o d’haver d’hipotecar el futur.
Les dependències actuals, que estaven dissenyades per una quarantena d’agents, s’han quedat petites i presenten grans mancances funcionals de manera que l’actuació respon a les necessitats dels nombrosos canvis que s’han produït en les dues darreres dècades.
Actualment, la Policia local es troba ubicada al semi-soterrani de l’Ajuntament des de la inauguració de l’edifici, l’any 1995. Des de llavors, Cambrils ha passat dels 17 als 34 mil habitants censats amb una forta pujada els mesos d’estiu; a més, en pocs anys s’han assumit i ampliat competències de mobilitat, vialitat, governació i inspecció municipal; també ha augmentat el grau d’especialització i s’han multiplicat els serveis a la ciutadania.
De la mateixa manera, en aquests quasi 20 anys la plantilla de la Policia Local s’ha doblat, passant a ser el cos de seguretat amb més presència al municipi. A dia d’avui hi ha sis unitats de recursos operatius i 9 unitats especials. En total són 80 agents, 8 administratius i tècnics i 6 operaris de l’equip de senyalització i manteniment, als quals durant la temporada turística s’hi ha de sumar entre 9 i 17 persones més.
Per tots aquests motius, ja el 2002, set anys després de la inauguració, les instal·lacions havien quedat desfasades i van començar a sorgir dificultats per atendre de forma adequada als ciutadans i a les víctimes i per atendre situacions d’emergència. Aquesta situació es va agreujar el 2007 amb l’ampliació i trasllat de noves competències, ja que a banda de la falta d’espai i les aglomeracions, l’actual distribució barreja els circuits dels policies i el personal administratiu amb els ciutadans i els detinguts, amb els problemes de privacitat, seguretat i qualitat del servei que això comporta.
Tot i que durant tots aquests anys s’han fet reformes per redistribuir i millorar l’espai, segons el regidor Milan en l’actualitat les dependències han quedat totalment obsoletes i, a més, no són accessibles per a discapacitats. El regidor també ha explicat que després d’estudiar diferents opcions, s’ha apostat per ampliar les dependències actuals, ja que els antics projectes de construir una nova comissaria són inassumibles econòmicament, no hi ha cap edifici construït que compleixi les necessitats policials sense una excessiva inversió econòmica, i la dispersió de dependències presenta dificultats per treballar de forma eficient i supervisada.
El projecte actual
El projecte presentat avui contempla la remodelació del semi-soterrani de 186 m2 de la vella comissaria i l’ampliació amb 198 m2 nous de la planta baixa del mateix Ajuntament, ara ocupats per una part del vestíbul, la zona de cafeteria i la sala d’exposicions. D’aquesta manera, es doblarà l’espai de comissaria i es reordenarà el trànsit intern en tres circuits diferenciats i estancs: el del ciutadà, el del treballador i el del detingut.
Un dels objectius és ampliar, millorar i modernitzar la comissaria per poder atendre una població de 48.500 habitants censats durant els propers anys i amb capacitat per un increment temporal o definitiu de treballadors d’un 20%.
Tres circuits diferenciats
En la nova distribució ha tingut una especial importància el disseny de les entrades i recorreguts, separant clarament l’accés dels ciutadans, la dels agents en l’inici del servei, i l’entrada i sortida dels detinguts. Els ciutadans accediran per la porta principal de l’edifici, de tal manera que tindran l’Oficina d’Atenció al Ciutadà a l’esquerra i la Policia Local a la dreta. Els agents entraran per l’actual accés a la policia i els vehicles i detinguts per l’entrada a l’aparcament soterrani.
Així doncs, a la planta baixa (ampliació) es concentrarà la zona d’atenció al públic i destinada al ciutadà, amb una sala d’espera, la recepció i dos boxes d’atenció al públic, de les unitats d’Atenció Ciutadana (UPAC) i Atenció a la Víctima (XAV). Aquests dos despatxos serviran per atendre els ciutadans, les víctimes de violència de gènere, fer mediacions, recollir denuncies i també entrada d’atestats, entres altres.
A la mateixa planta baixa també hi haurà una zona de gestió administrativa, que constarà del despatx del cap de la policia, la sala de reunions (que es convertirà en el centre de coordinació en cas d’activació d’un pla de protecció civil), dos despatxos de treball interns (corresponents a l’àrea de suport a al gestió interna i l’àrea d’atestats i documentació) i la sala de comunicació (des d’on es farà la gestió de trucades i patrulles, entre altres tasques de coordinació operativa). La planta es completa amb una zona de distribució central on es situa l’escala que comunica amb el semi-soterrani.
El semi-soterrani serà d’ús intern pels treballadors. Després de les obres de remodelació, desapareixerà l’actual recepció (que s’haurà traslladat a la planta baixa) i tindrà diversos espais de treball pels agents i els administratius. Hi haurà els vestidors, la zona d’armer, la sala de brífing i debrífing (que es podrà dividir en dues sales amb una paret corredissa per casos especials), dos despatxos d’àrea (per una banda el de comunicació, relacions i medi ambient i per l’altra el de planificació i mobilitat), una espai intern de treball pels agents d’atenció a la víctima, una despatx obert per dos agents més, un espai polivalent per unitats específiques, i el menjador i zona de descans dels treballadors.
El tercer circuit és soterrani, on hi haurà l’aparcament pels vehicles policials i les garjoles per custodiar temporalment els detinguts.
Les obres no afectaran els servei ja que es començarà per la planta baixa i durant aquesta primera fase, l’atenció al ciutadà es continuarà fent des del semi-soterrani. En finalitzar, els serveis es traslladaran a la planta baixa i començarà la remodelació de la comissaria actual.