El programa, coordinat pel departament municipal de Salut Pública, compta amb la participació de l’Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat. Aquest curs s’han introduït noves activitat dirigides a treballar les emocions des de la infància o aprofundir sobre el coneixement del propi cos. Es continuen treballant temes com el consum de substàncies i pantalles, la salut mental, el bullying, la sexualitat i la violència masclista i la LGBTI+fòbia.

  • Categoritzat com: Turisme Salut pública
  • Serveis associats: Salut

El Programa d’activitats en matèria de salut i igualtat per escoles i instituts de Cambrils engega el curs 2024-25 amb activitats formatives que aborden temes com la higiene bucodental, la menstruació i els canvis de pubertat que afecten tant a nois com a noies, i la importància de menjar d’una forma sostenible i saludable, l’autoestima i les relacions personals, l'empatia i pensament positiu, la importància d’identificar i gestionar les pròpies emocions, l’abús de les pantalles o el bullying.

El programa, coordinat pel Departament de Salut Pública de l’Ajuntament de Cambrils, compta amb la participació de l’Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat amb el seu Programa Salut i Escola. L’objectiu de les activitats programades és potenciar les habilitats socials dels infants i adolescents en l’àmbit educatiu per prevenir conductes de risc en l’àmbit de la salut i fomentar la igualtat d’oportunitats entre els i les joves.

Les propostes formatives recollides en aquest programa municipal són fruit dels continguts treballats dins els eixos fonamentals d’actuació del Programa de Salut i Escola dels departaments d’Educació i Salut Pública de la Generalitat i els Ajuntaments, que són la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues legals i il·legals i els trastorns de la conducta alimentària, que s’han adaptat a les necessitats detectades als centres i recollides al Pla Local de Salut de Cambrils 2021-2025.

Aquest curs el programa conté propostes que busquen continuar fomentant l’alimentació saludable; la higiene personal; els bons hàbits que potencien el no malbaratament d’aliments; la prevenció de malalties com el càncer de pell i la importància de la investigació; la prevenció del consum i addicció a l’alcohol, al tabac, haixix altres substàncies, així com a les fórmules del consum mitjançant pipes d’aigua i vapors; la prevenció contra les addicions a les xarxes socials, les pantalles, la importància del canvi climàtic i la seva incidència en la nostra salut, la importància de mantenir una bona salut mental i el trencament d’estereotips sexistes, violències masclistes i LGBTI+fòbies.

La salut mental i el bullying: temes que s’han de continuar  treballant

Per una banda, es considera important continuar treballant en àmbits com són l’autoestima i l’autoconeixement i com impacten les emocions que es generen en el dia a dia del jovent. En aquest sentit s’ha introduït l’activitat “Jo soc únic/a” dirigida a l’alumnat d’I5, que té com a objectiu aprendre a identificar i controlar les diferents emocions que experimenta el cos davant diferents situacions; o l’activitat “Mou fitxa!”, que ofereixen les professionals de l’Hospital de Cambrils, dirigida a l’alumnat de 1r de l’ESO, per animar als i les adolescents a descobrir i utilitzar els seus recursos personals i eines emocionals per afrontar les tensions del seu dia a dia.

Fomentant la investigació i l’autoconeixement

Treballant en aquesta línia, s’introdueix l’activitat “La cèl·lula i l’ADN”, dirigida a l’alumnat de 4t de primària, amb l’objectiu de transmetre als infants quin paper té la investigació, el mètode científic  i conèixer la cèl·lula animal, vegetal i l’ADN.

L’activitat “La revolució dels anticossos”, dirigida a l’alumnat de 2n de l’ESO, està enfocada a  diferenciar entre la salut i l’absència de malaltia, la funció del sistema immunitari i la relació amb les vacunes.  

Per altra banda, es continua reforçant l’educació amb l’objectiu de combatre l’assetjament escolar exercitant l’empatia, coneixent els rols presents en una situació de bullying per detectar aquestes situacions i tenint eines per saber actuar. A més, el Programa també incideix en activitats dirigides a treballar eines que potenciïn aspectes positius de la sexualitat, l’afectivitat, l’autoestima i la imatge corporal  i el seu impacte en la salut mental.

Estereotips, conductes sexistes, violències masclistes i situacions de LGBTI+fòbia

Una altra aposta que es repeteix en l’oferta d’enguany són les activitats per trencar estereotips de gènere, evitar conductes sexistes, identificar i evitar relacions no saludables, violències masclistes i situacions de LGBTI+fòbia.

Aquestes activitats potencien aspectes tant importants com la promoció efectiva de la igualtat, la llibertat, el respecte i la confiança mútua per trencar amb els rols i estereotips patriarcals que sustenten les desigualtats i les violències masclistes i LGBTI+fòbiques. En aquest cas, les sessions es realitzaran en format de conta contes per l’alumnat de 2n i 3r de primària i en format de teatre participatiu per a l’alumnat de 2n i 3r d’ESO.

Programa de salut i escola de l’Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat de Cambrils

Cal destacar les activitats formatives que duen a terme professionals de l’Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat de Cambrils. Enguany l’oferta s’amplia amb tallers dirigits a diferents grups d’edats per tal de potenciar el raspall de dents, l’adaptació d’una activitat sobre hàbits alimentaris per menjar d’una manera més sostenible, i la incorporació del taller “La meva regla, les meves regles” dirigit a nois i noies de 3r de la ESO.

L’objectiu d’aquest últim taller és aprofundir en el coneixement del cicle menstrual i altres canvis que tenen lloc durant la pubertat, els canvis en el cos i en els genitals; desconstruir els mites i tabús encara vigents sobre la menstruació, i conèixer els productes menstruals reutilitzables: calces, compreses i copes menstruals, i els seus beneficis mediambientals. A més, s’introdueix el “Mou fitxa!” i es continua treballant la importància dels 1rs auxilis.