L’objectiu dels dos programes és aconseguir l’escolarització efectiva, reduir els nivells d’absentisme i afavorir la continuïtat educativa.

  • Categoritzat com: Educació
  • Serveis associats: Educació

Amb l’inici del curs escolar, l’Ajuntament de Cambrils i AGIPCAT ((Agrupació d’Entitats Gitanes dels Països Catalans) han reprès les sessions del Club de Lectura i l’Estudi Assistit del Servei d’Atenció al Poble Gitano amb l’objectiu d’avançar cap a la igualtat d’oportunitats i millorar l’èxit educatiu d’infants i joves.

El regidor d’Educació, Jordi Barberà, ha afirmat que tant des del programa de suport a l'escolarització, pioner al territori, com des dels tallers de suport, es treballa per aconseguir l'escolarització efectiva i reduir els nivells d'absentisme a l'escola com a l'institut. Aquests programes individualitzats i que tenen en compte les característiques culturals se sumen a altres mecanismes i serveis de suport municipals per facilitar la integració socieducativa i laboral d'aquest col·lectiu. 

Cal recordar que des de l’any 2004 l'àrea educació de l'Ajuntament de Cambrils treballa per promoure l’èxit educatiu dels infants i joves del poble gitano, en el marc del Projecte Educatiu Ciutat (PEC) i el Pla Educatiu d'Entorn, en  col.laboració amb  el Departament d'Educació de la Generalitat.

El Club de Lectura, que es va engegar a principis d'aquest 2024, vol fomentar les competències en lectoescriptura dels alumnes que estan cursant 3r de primària. Setmanalment els infants es reuneixen al Centre Cultural de Cambrils per participar en diferents activitats per potenciar les seves habilitats de lectura, comprensió i expressió escrita.

Durant aquesta cita setmanal es duen a terme sessions de lectura en grup o individuals, jocs i dinàmiques relacionades amb les lectures i visites a la Biblioteca Josep Salceda i Castells de Cambrils, entre altres. El projecte esta orientat i guiat per la Biblioteca, que presta els llibres i elabora caixes de materials per tal de fer més accessible la lectura.

D’altra banda, l’Estudi Assistit, que es va posar en marxa el curs 2018-2019, s’ofereix a l’alumnat que està cursant secundària com un programa d’acompanyament en l’itinerari acadèmic i personal. Es tracta d’un espai d’aprenentatge motivador que vol afavorir la continuïtat educativa més enllà de les etapes obligatòries.

Amb aquest objectiu, el programa treballa per millorar les tècniques d’estudi i les competències bàsiques, motivar i orientar l’alumnat, garantir el retorn al sistema educatiu dels casos que presenten absentisme, i generar espais de confiança i vinculació entre les famílies i el sistema educatiu. 

La metodologia aplicada en les sessions consta de dues parts. Per una banda, les sessions serveixen per estudiar i realitzar deures i treballs de l’institut. Per l’altra, es dedica una part del temps a treballar l’organització, agenda, ordre, realització de dinàmiques de grup per treballar diferents valors i conceptes, xerrades sobre temes d’interès, inquietuds, curiositats i problemes, entre altres.