Una de les novetats són els cursos de reanimació cardiopulmonar i primers auxilis del Projecte Andrea. El programa també portarà a les aules temes com l’alimentació saludable, els estereotips de gènere, les relacions de parella i les donacions de sang. Per primera vegada una de les activitats es dirigeix als nens i nenes de cicle infantil.

  • Categoritzat com: Comunicació Educació Igualtat Salut pública
  • Serveis associats: Educació Igualtat

L’Ajuntament de Cambrils ha posat a disposició de les escoles i instituts de Cambrils set nous tallers en l’àmbit de la igualtat i la salut.  Les activitats impulsades per l’àrea de Salut Pública i de Polítiques d’Igualtat han començat aquest març i finalitzaran el maig, en el marc del programa al voltant del Dia Mundial de la Salut (7 d’abril).

Les principals novetats de l’oferta d’enguany són els dos tallers de primers auxilis que arriben de la mà del Projecte Andrea. A més, per primera vegada un dels tallers del programa d’igualtat i salut es dirigeix als nens i nenes del cicle infantil.

Els tallers del Projecte Andrea

El Projecte Andrea portarà a terme dos tallers pràctics de primers auxilis el maig. Per una banda, en una sessió de 45 minuts els infants de P5 aprendran a comprendre quan una situació és urgent, com reconèixer si hi ha perills o com alertar el servei d’emergència del 112 gràcies a una dinàmica adaptada per l’equip docent i la projecció de dibuixos animats.

Per l’altra, l’alumnat de 1r i 4t d’ESO dels centres que ho han sol·licitat participaran en un taller pràctic de reanimació cardiopulmonar i primers auxilis de dues hores de durada. Els i les joves no només aprendran a reconèixer els signes d’emergència tant a l’entorn com en el propi afectat, sinó que també sabran com realitzar correctament el protocol de trucades a emergències i actuar en conseqüència depenent de la situació.

El Projecte Andrea va ser impulsat pel tarragoní Paco Florido després de perdre la seva filla en un accident de trànsit i davant la desconeixença que es va crear al voltant, ja que les persones que s’aturaven per intentar ajudar no sabien com actuar. La seva missió és ensenyar gratuïtament uns mínims coneixements de primers auxilis al màxim de persones possible perquè sàpiguen actuar adequadament i amb diligència en cas d’emergència. En menys de dos anys, la iniciativa ha format més de 2.500 estudiants d’infantil, primària i secundària i han aconseguit el seva finalitat principal de salvar vides.

L’alimentació saludable, divertida i interactiva

El taller d’alimentació saludable de Funbrain ensenyarà d’una manera divertida i interactiva unes senzilles pautes per portar un estil de vida saludable. El taller per l’alumnat de 3r de primària pretén mostrar com menjar de manera saludable i practicar activitat física diària. És una activitat desenvolupada en base a la metodologia que Ciència Divertida porta aplicant amb èxit en escolars de tot el món des de fa més de 16 anys. És un sistema d’ensenyament pioner creat amb la finalitat d’incrementar la motivació dels i les alumnes i desenvolupar les seves capacitats creatives i de relació.

Una obra de teatre i un conte per fomentar la igualtat

L’Ajuntament també ofereix dues activitats, una per primària i l’altra per secundària, que utilitzen els contes i el teatre respectivament com a eina educativa per fomentar la igualtat.

La primera activitat és el conta contes “El tresor del Drac Rebuf” a càrrec de Sílvia Palazón per l’alumnat de 1r i 2n de primària. L’objectiu del taller, que ja s’ha iniciat, és socialitzar els i les estudiants, mostrant-los el valor de la diferència i la igualtat de tracte i d’oportunitats, a través de nous referents on nens i nenes es mostren des de les emocions i les fortaleses personals que ambdós tenen. Els contes coeducatius són un instrument molt valuós per reforçar aquesta socialització igualitària a través de les històries amb les que la canalla s’emmiralla. El conta contes fomenta el trencament dels estereotips de gènere en l’alumnat, mostrant, en aquest cas que les nenes son també persones valentes, decidies, lliures, autònomes, heroïnes.

La segona activitat és el Teatre fòrum “És de Conya?” de Nus teatre i Acció Social per l’alumnat de 3r d’ESO que es portarà a terme el 8 de maig. A través d’aquesta obra de teatre i de les històries que explicaran els diferents personatges, s’abordaran aspectes claus en l’etapa de l’adolescència com són el trencament dels estereotips de gènere en tots els àmbits, l’amor romàntic amb el qüestionament de l’heterosexualitat com mandat de gènere, la gelosia, el control i totes les formes de violència subtil i no tan subtil que es poden donar en les relacions de parella. La finalitat és fomentar, en la part del fòrum, la reflexió i el debat per tal de promoure relacions afectives basades en la igualtat, la llibertat, el respecte i la confiança mútua.

La importància de donar sang

Aprofitant una marató de donació de sang que tindrà lloc a Cambrils durant el mes de maig, el Banc de Sang i Teixits oferirà dues activitats per sensibilitzar l’alumnat i les persones que estan al seu voltant de la importància de fer-se donants de sang en un futur.

En primer lloc, l’Aprenentatge Servei del Banc de Sang dóna a conèixer la tasca realitzada arreu de Catalunya a educadors i escoles mitjançant un mètode que combina activitat, cooperació i reflexió sobre la necessitat de la donació de sang. La formació està articulada en tres eixos transversals: mèdic-científic, comunicació i valors, amb una intencionalitat educativa dirigida a prestar un servei en el marc de la campanya de donació.

En segon lloc, el Banc de Sang impulsa el taller “La sang, fluid de vida” orientat a l’alumnat de 4t d’ESO amb l’objectiu de sensibilitzar-los.