La previsió és que 375 de nens i nenes del municipi participin en aquesta activitat que arriba al Camp de Tarragona per primera vegada. Les sessions estan destinades a acostar la ciència als nens i nenes de manera divertida a través de jocs.
- Categoritzat com: Comunicació Educació
- Serveis associats: Educació
El projecte “Petits/es investigadors/es” de l’associació AECC – Catalunya Contra el Càncer ja s’ha estrenat a les escoles de Cambrils dins del Programa d’activitats en matèria de Salut i Igualtat organitzat pel Departament de Salut Pública de l’Ajuntament de Cambrils. L’activitat, que arriba al Camp de Tarragona per primera vegada, s’adreça a l’alumnat de segon de primària. L’objectiu és acostar la investigació als nens i nenes a través de persones voluntàries que ensenyen una sèrie de conceptes científics a través d’explicacions teòriques i experiments pràctics.
Les activitats, d’un hora de durada, es duran a terme per professionals de l’equip científic de l’IDIBAPS (Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer), centre de recerca d'excel·lència que aborda malalties d'alta prevalença, morbiditat i mortalitat. L’institut fundat el 1996 és un consorci públic integrat per la Generalitat de Catalunya, l'Hospital Clínic de Barcelona, la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona i l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona del CSIC conjuntament amb professionals de l’AECC.
La idea és que les persones voluntàries no siguin només investigadors sinó que també hi participi el món universitari. En aquesta línia, l’alumnat de carreres científiques també impartirà els diferents tallers.
La nanociència, una eina contra el càncer
L’activitat comença amb una introducció per explicar de manera divulgativa i en un llenguatge adaptat a nens i nenes de 7-8 anys què és el càncer i que la recerca és la millor eina per combatre aquesta malaltia. La recerca permet dissenyar medicaments que actuïn contra aquestes cèl·lules que es comporten de manera no normal. A continuació, es fomenta l’esperit crític a partir de preguntes formulades per part de l’alumnat a l’aula com “on has après tot això?” o “que fa una persona científica?”.
L’aula es converteix en un laboratori amb provetes, on l’alumnat equipat amb bates i ulleres podrà simular l’elaboració de nanocàpsules (esferes de gel amb líquid en el seu interior que permet l’alliberament controlat de fàrmacs, fent més efectius els tractaments i aconseguint millors resultats per a la persona pacient) i acostar-se als concepte de la nanotecnologia.
Per finalitzar cada sessió es proposa com a activitat complementària la construcció (amb gominoles i escuradents) d’un model de ful·lerè a través d’un joc. El ful·lerè és una molècula composta de carbó amb forma geomètrica similar a un hexàgon, de la qual s’ha estudiat el seu potencial ús medicinal.