Els tres municipis han presentat l’acord aquest matí en roda de premsa al Centre Cívic de Vilafortuny

  • Categoritzat com: Comunicació Alcaldia Transport i Mobilitat (Aparcam) Seguretat ciutadana Policia Local
  • Serveis associats: Policia

L’alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, l’alcalde de Salou, Pere Granados, i l’alcalde de Vila-seca, Pere Segura, han presentat aquest matí les bases en comú per a una futura normativa que regularà els vehicles de mobilitat personal (que inclouen els patinets elèctrics) i les bicicletes assistides.

L’acte ha tingut lloc aquest matí al Centre Cívic de Vilafortuny, a tocar del vial de Cavet, on hi ha un carril bici de 7 quilòmetres que comunica els municipis de Salou i Cambrils per l’interior.

A la roda de premsa també hi han assistit el regidor de Serveis, Medi Ambient i Protecció Ciutadana de l’Ajuntament de Cambrils, Lluis Abella; el regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat de l’Ajuntament de Salou, David González, i el regidor de Serveis Generals, Seguretat i Civisme de l’Ajuntament de Vila-seca, Josep Toquero, a més dels caps de les Policies Locals de Salou, José Luis Gargallo; Cambrils, Josep Muñoz; i Vila-seca, Jacinto López.

A partir d’aquest moment serà cada ajuntament el que donarà la forma jurídica necessària, tenint en compte que no es pot fer una ordenança comuna pels tres, sinó que cada municipi haurà d’aprovar la seva pròpia ordenança.

Els tècnics especialitzats de cada consistori han estat els encarregats de desenvolupar les bases que es presenten avui, tenint en compte les necessitats i expectatives de cada població.

Es dona la circumstància que Cambrils, Salou i Vila-seca tenen una conurbació urbana integrada, per la qual cosa les autoritats municipals respectives en matèria de mobilitat i trànsit han considerat oportuna una coordinació pel que fa a regulació normativa.

Cal destacar que en aquesta feina d’equip s’hi ha implicat també el cos de Policia Local de cada municipi, així com les àrees de mobilitat i altres departaments amb personal especialitzat en l’àmbit jurídic. Es tracta d’una actuació transversal.

L’alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, ha assegurat que aquesta regulació és molt necessària, davant de la irrupció dels vehicles de mobilitat personal i l’augment de l’ús de les bicicletes elèctriques en els últims anys, i ha destacat la importància d’unificar criteris i acordar unes bases entre els tres municipis per millorar la seguretat i la convivència dels diferents usuaris de la via pública.

Cambrils aposta per la mobilitat sostenible amb 24 quilòmetres de carril bici i té previst seguir ampliant la xarxa per donar continuïtat a trames actualment inconnexes.

Per la seva banda, l’alcalde de Salou, Pere Granados, que ha destacat la coordinació i col·laboració entre els tres municipis, ha explicat que “aquesta futura regulació donarà major seguretat a les persones i a la mobilitat, en general, tant dels vianants, com dels conductors i dels usuaris dels patinets; i, sobretot a l’estiu, ajudarà a descongestionar les vies principals i a ordenar aquest sector”. El mandatari ha elogiat el fet que els patinets siguin “vehicles de transport ecològics i sostenibles, respectuosos amb el medi ambient i la natura”.

Cal dir que a Salou hi ha en aquest moment 17 km de carril bici, que s’ampliarà en 3 més, en breu. Gràcies a aquesta infraestructura es podran connectar millor tots tres municipis que avui han protagonitzat la presentació de la futura normativa. Per exemple, Cambrils amb La Pineda o Salou amb Vila-seca.

L’alcalde de Vila-seca, Pere Segura, ha posat en valor, un cop més, “la coordinació entre els tres ajuntaments per tal d’impulsar accions de gran vàlua per als residents en els tres municipis, en un exemple de treball conjunt en benefici del territori”. Ha recordat que els més de 12 quilòmetres de carril bici que existeixen al terme municipal de Vila-seca es veuran incrementats, properament, amb noves actuacions.

L’alcalde Segura ha volgut agrair també el gran treball realitzat pels regidors i pels responsables policials dels tres municipis.

PER ON PODRAN CIRCULAR

Segons aquestes bases ja redactades, els patinets i bicicletes assistides podran circular pels carrils bici de qualsevol dels tres municipis i per qualsevol calçada, la velocitat màxima de la qual estigui limitada a 30 Km/h.

També podran fer-ho per les plataformes úniques, vies que aglutinen vorera i calçada a la mateixa alçada, que tenen, de moment, les poblacions de Cambrils i Vila-seca-La Pineda però que Salou també té previst d’introduir en el nou espai urbà de Carles Buïgas.

PER ON NO PODRAN CIRCULAR

Tanmateix, aquests vehicles de mobilitat personal no podran circular ni per les voreres; ni per les vies interurbanes; ni pels carrers on la seva velocitat màxima permesa sigui superior a 30 Km/h.

COM PODRAN CIRCULAR

- Només hi podrà anar una persona.

- Podran circular durant el dia. A la nit hauran de portar llums davant i darrere, i el conductor haurà de dur algun element reflectant.

- Les persones hauran de portar casc obligatòriament.

- El conductor ha de tenir més de 16 anys.

- Els menors no podran portar patinets elèctrics, però sí patinets mecànics

Per últim, hi haurà dos tipus de regulacions, una pels vehicles d’ús privat i l’altra per vehicles d’ús comercial o públic. En el segon cas, quan es desenvolupi una activitat econòmica, serà necessària una assegurança de responsabilitat civil i els vehicles hauran d’anar rotulats per identificar l’empresa.

A nivell de lloguer turístic, els grups hauran de ser inferiors a 10 patinets i hauran de dur un guia per tal d’evitar infraccions o accions incíviques.

Cal dir que els patinets elèctrics, avui en dia, han assolit un desenvolupament important, quant a durabilitat de la bateria; són barats, còmodes, es poden dur a l’oficina, al treball i a qualsevol lloc.

Agafen una velocitat considerable de, com a màxim, 25 km/h, i és un element que ha vingut per quedar-se i que necessita ser regulat quant a ús, no quant a prohibició d’ús.