Un nou Pla de domiciliació permetrà obtenir una bonificació de l’1% en l’IBI urbà i del 2% en l’IVTM el 2027, que augmentarà fins al 2% i el 4% a partir del 2028. L’ICIO (Impost de Construccions i Obres) amplia els incentius destinats a l’habitatge protegit, assequible i social. El govern municipal consolida la reactivació institucional i trasllada a la ciutadania els resultats de la millora en la gestió.

  • Categoritzat com: Hisenda

L’alcalde de Cambrils, Oliver Klein; el regidor d’Hisenda, David Chatelain, i el primer tinent d’alcalde, Alfredo Clúa, han presentat avui la proposta d’ordenances fiscals i preus públics de l’Ajuntament per l’any 2027, que manté congelats amb caràcter general els impostos i les taxes municipals per segon any consecutiu i incorpora noves bonificacions vinculades a la domiciliació de l’IBI urbà i de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM).

La proposta dona continuïtat al canvi de rumb iniciat el 2026, després d’una etapa marcada pels increments fiscals i la fragilitat política. L’aprovació dels comptes municipals, la recuperació de l’estabilitat institucional i la posada en marxa dels principals projectes han permès avançar cap a una nova fase centrada en la millora de la gestió i en els beneficis directes per a la ciutadania.

L’alcalde de Cambrils ha afirmat que les ordenances fiscals del 2027 demostren que “l’estabilitat institucional i la millora de la gestió tenen una conseqüència directa que es materialitza en tres aspectes molt rellevants: congelar impostos, premiar els contribuents que compleixen, i utilitzar la fiscalitat per impulsar habitatge protegit, assequible i social, que és una de les principals preocupacions de la ciutadania”.

En aquest sentit, Oliver Klein ha explicat que “el 2026 va ser l’any de la reactivació institucional i el 2027 ha de ser l’any en què aquesta recuperació es tradueixi en resultats visibles per als cambrilencs i les cambrilenques”.

A continuació, el primer tinent d’alcalde ha destacat l’esforç fiscal de l’Ajuntament per no apujar amb caràcter general els impostos i les taxes municipals per segon any consecutiu. Alfredo Clua ha explicat que tot i el complicat context internacional i les dades macroeconòmiques, el govern municipal planta cara i es posiciona a favor dels cambrilencs i cambrilenques per minimitzar l’impacte de la inflació i la pujada dels preus de l’energia en l’economia de les famílies.  

Un nou model fiscal vinculat a la domiciliació

Per la seva part, el regidor d’Hisenda, David  Chatelain, ha detallat la proposta d’ordenances fiscals i preus públics. La principal novetat és la creació d’un Pla de foment de la domiciliació tributària amb un nou sistema parteix d’una idea clara: complir ha de ser fàcil i tenir avantatges.

Els rebuts de l’IBI urbà que compleixin els requisits obtindran una bonificació de l’1% el 2027 i del 2% a partir del 2028. En el cas de l’IVTM, la bonificació serà del 2% el 2027 i arribarà al 4% des del 2028. Aquests beneficis seran compatibles amb altres bonificacions fiscals.

El regidor d’Hisenda ha explicat que “es tracta d’un model voluntari i obert a tots els rebuts que compleixin els requisits”, pel qual “el contribuent domicilia, paga correctament i es manté al corrent de les seves obligacions, i l’Ajuntament comprova els requisits i aplica la bonificació d’ofici, sense haver-la de demanar cada any”.

Chatelain ha remarcat que el sistema beneficia les dues parts: “La domiciliació facilita el pagament, redueix el risc de recàrrecs i evita tràmits innecessaris, i, al mateix temps, permet estalviar costos de gestió”. D’aquesta manera, en paraules del regidor, “la ciutadania participa dels resultats de la millora en la gestió municipal”.

El regidor ha explicat que aquestes ordenances combinen estabilitat fiscal, bonificacions i una gestió més senzilla, i, per altra banda, no traslladen la inflació al contribuent i orientem els incentius cap a comportaments que beneficien el ciutadà i milloren el funcionament de l’Ajuntament. “Complir és bo, però aconseguir que tothom hi guanyi és encara millor”, ha conclòs.

Actualment, aproximadament el 80% dels rebuts de l’IBI urbà estan domiciliats, mentre que en l’IVTM el percentatge se situa per sota del 45%. Per aquest motiu, el Pla presenta un marge especialment important de millora en l’impost de vehicles.

Aplicació automàtica i sense petició anual

Per accedir a la bonificació durant el primer any d’implantació, caldrà domiciliar els rebuts abans del 30 de novembre de 2026 i estar al corrent de totes les obligacions tributàries municipals a 31 de desembre.

Els rebuts que ja estiguessin domiciliats i correctament pagats durant el 2026 també podran beneficiar-se del Pla. Una vegada verificats els requisits, l’Ajuntament aplicarà la bonificació automàticament. En el cas de l’IBI urbà domiciliat, el rebut es continuarà fraccionant automàticament en dos terminis, sense necessitat de realitzar cap tràmit addicional.

Més incentius per a l’habitatge assequible

La proposta d’ordenances també reforça les bonificacions de l’ICIO vinculades a l’habitatge. En aquest cas, la bonificació ordinària per a la construcció de nous habitatges protegits es duplica i passarà del 15% al 30%.

A més, es preveu una bonificació excepcional del 95% per a promocions destinades íntegrament al lloguer assequible o social que rebin la declaració plenària d’interès especial o utilitat municipal i que siguin impulsades pel sector públic, entitats sense ànim de lucre o mitjançant convenis amb l’Ajuntament.

Ajustos per simplificar la gestió

Les ordenances incorporen altres modificacions destinades a reduir requisits redundants, aclarir procediments i adaptar la normativa municipal. Entre aquestes mesures hi ha els ajustos en la bonificació de l’IBI per lloguer social, l’actualització de la regulació dels vehicles històrics i les autocaravanes, i una major flexibilitat per als vehicles de rènting i per a les reserves breus d’estacionament davant de les farmàcies.

Pel que fa a la taxa de residus, l’Ajuntament mantindrà suspesa durant el 2027 l’aplicació del component variable, mentre continua treballant en l’adaptació del servei a les obligacions establertes per la legislació estatal.