L’objectiu és que l’alumnat prengui consciència de la importància de les seves decisions de compra i l’impacte per la sostenibilitat

  • Categoritzat com: Comunicació Participació ciutadana

El Departament de Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Cambrils ha organitzat sis tallers de consum responsable als instituts del municipi. L’activitat formativa, amb el lema “Quan consumeixo, tinc súper poders! Compra el món on vols viure!”, s’oferiran a partir del proper dilluns, 15 de març, coincidint amb el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores.

Es tracta d’uns tallers pràctics que, a través dels hàbits de consum que tenen les persones joves, reflexionen sobre les seves tendències de compra diària. L’objectiu és que prenguin consciència de la importància de les seves decisions de compra per si soles i vegin com els seus actes poden tenir un impacte molt important per a la sostenibilitat del seu municipi, així com també de les seves vides.

El regidor de Participació Ciutadana, Oliver Klein, ha remarcat que ara és un moment imprescindible per fomentar l’economia solidària. És per això que es proposen sessions formatives dirigides a les entitats i també campanyes de sensibilització dirigides al jovent, com aquests tallers sobre consum conscient. “Ens enfoquem en concret a cada col·lectiu per fer arribar el missatge de la necessitat de ser responsables amb una economia que sigui ètica i incorpori valors socials”, ha afirmat el regidor.

Per la seva banda, la responsable de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha constatat que la sensibilització i informació prèvia permet ser conscients dels drets que tenim quan anem a comprar i es més efectiu que haver de fer reclamacions posteriors.

Cambrils amb el consum conscient i responsable

Els tallers de consum responsable no són un fet aïllat al municipi, sinó que formen part de l’aposta de l’Ajuntament de fomentar el comerç de proximitat i que la passada tardor es va materialitzar amb la campanya “Estimo Cambrils, compro a Cambrils”. A banda de promocionar el comerç local, la campanya tenia com a objectiu corresponsabilitzar la ciutadania davant el repte de construir municipis més sostenibles, a partir de la compra responsable.

El projecte Circulars

Aquestes accions de foment del consum conscient impulsades per l’Ajuntament de Cambrils estan liderades per Circulars, un projecte local emmarcat en l’economia social i cooperativa que es dedica a la transformació d’hàbits de producció i consum dels productes d’un sol ús, aportant alternatives reals que salvaguardin el medi i les persones que hi habiten.

ELS TALLERS

Realment decidim lliurement el que comprem i on comprem? On van a parar els nostres diners quan prenem una decisió de compra o bé una altra? Què és el consum conscient i responsable? I l'economia circular?

A través de petits jocs, experiments i reflexions aprendrem com l'inconscient té un paper molt important a l'hora de prendre decisions de compra. També desvetllarem diferents tècniques que utilitzen les marques i els establiments per orientar les nostres compres.

Parlarem sobre com el consum té un paper clau en la construcció del nostre entorn

i de com ens relacionem les persones. Descobrirem de què parlem si parlem d'economia circular i quin impacte té al meu entorn.

METODOLOGIA

Creem espais de confiança per facilitar l’expressió lliure de totes les persones participants.

El respecte per la diferència és la base de la nostra metodologia.

Creiem que les experiències vitals de totes sumen en el procés d’aprenentatge.

Generem recursos pràctics que siguin aplicables en acabar el curs i que millorin la nostra vida.

Aprenem tècniques i teoria a través de la pràctica.

Organitzem dinàmiques, debats, reflexions individuals i grupals.

Què ens emportem del taller?

Aquest taller en permet conèixer millor com som com a consumidores.

Saber de quina manera la publicitat ens condiciona pot fer-nos més lliures i més critiques.

Unes consumidores més critiques son unes consumidores més conscients i per tant més responsables amb les seves decisions de compra.

Conèixer marques o projectes empresarials que funcionen sota lògiques que salvaguarden el planeta, contribueixen a la justícia social i milloren l’economia local ens obre la ment a d’altres maneres d’entendre l’economia i el comerç.

EL CREADOR

Albert Vinyals és l’autor del llibre “El consumidor tarado” i Doctor en Psicologia del Consumidor i professor titular del Grau en Gestió d'Empreses en Comerç i Distribució. Ha treballat en grans agències de publicitat per a primeres marques i és el coautor d’aquest taller creat per Circulars.