L’activitat forma part del cicle “Veus cambrilenques” de l’Antena del Coneixement de la URV i el Museu d’Història de Cambrils

  • Categoritzat com: Comunicació Cultura i Festes
  • Serveis associats: Cultura

El musicòleg Albert Recasens Barberà oferirà demà dijous, 6 de març, a les 20 hores, la segona sessió del cicle “Veus Cambrilenques” amb la conferència “De l’arxiu a l’escenari: la tasca de recuperació del nostre patrimoni musical culte”. Aquest cicle va néixer l’any passat impulsat per l’Antena del Coneixement del Campus Extens de la URV i el Museu d’Història de Cambrils, amb l’objectiu de portar al nostre municipi, cambrilencs que treballin en l’àmbit de la universitat i la recerca.

És per aquesta vessant de docent, que Albert Recasens participa al cicle, ja que actualment és professor del Màster de Gestió Cultural a la Universitat Carlos III de Madrid, a més de professor del Màster Interuniversitari de Música Hispana de la Universitat de Valladolid. Anteriorment, també exercí de professor a les universitats de València i Autónoma de Madrid.

Albert Recasens nascut a Cambrils el 1968, va iniciar els seus estudis musicals sota la direcció del seu pare, el pedagog musical i director Àngel Recasens, a l’Escola de Música de Cambrils i al Conservatori de Vila-seca. Va perfeccionar els seus coneixements (piano, direcció, cant coral, història de la música...) a l’Escola de Música de Barcelona, Conservatori de Brujes (Bèlgica) i Reial Conservatori de Gant (Bèlgica). Paralelament va centrar-se en la pedagogia musical assistint a numerosos seminaris, però sobretot va cursar la carrera de musicologia a la Universitat Catòlica de Lovaina. És doctor en musicologia per aquesta universitat belga amb una tesis sobre la música escènica madrilenya del segle XVIII.

A partir de llavors, combina la pràctica musical, la gestió i la investigació musicològica, convençut que cal esforç interdisciplinar i compromís, per a divulgar el patrimoni musical oblidat.

En el camp de la recerca ha publicat articles musicològics en revistes i enciclopèdies, moltes d’àmbit internacional, i ha realitzat l’edició crítica de diferents reculls de música antiga espanyola. Igualment, ha estat membre de projectes d’investigació sobre la tonadilla escènica (Universidad Autónoma de Madrid), Red Sólo Madrid es Corte i Aula Música Poética (Universitat de Barcelona).

A l’any 2005 va iniciar, junt amb el seu pare, un ambiciós projecte de divulgació del patrimoni musical espanyol amb la fundació del conjunt La Grande Chapelle i del segell discogràfic Lauda, que culminen tot un procés de recuperació, des de la investigació científica d’excel.lència fins a la interpretació musical. Des de llavors, ha donat a conèixer obres inèdites de compositors dels segles XVII i XVIII a través d’estrenes o primeres gravacions mundials. És així com La Grande Chapelle, Lauda i la seva col.lecció Música Poética, han estat  considerades pel Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), com a paradigma de transferència del coneixement a l’entorn socioeconòmic en l’àmbit de les Humanitats i les Ciències Socials.

A l’agost de 2007, Albert Recasens va assumir la direcció artística de La Grande Chapelle. Des de llavors ha dirigit nombrosos concerts tant de polifonia com de música barroca, on destaquen els oferts a l’Auditorio Nacional de Madrid, a la Cité de la Musique de París, al OsterKlang-Festival de Viena i al Festival Internacional Cervantino de Mèxic. Entre les estrenes de música teatral, s’ha de destacar l’auto sacramental La Paz Universal de Calderón de la Barca a la Semana de Música Religiosa de Cuenca i l’òpera Compendio sucinto de la revolución española (1815) de Ramón Garay, a Úbeda. Entre les gravacions recents per a Lauda, figuren el CD dedicat a les misses d’Alonso Lobo i la reconstrucció de la Festa de Pasqua a la Piazza Navona de Roma en temps de Tomás Luís de Victoria.

Conferència d’Albert Recasens

Dia: Dijous, 6 de març
Hora: 20 hores
Lloc: Centre Cultural (carrer Sant Plàcid, 18-20) de Cambrils