Oficina Municipal d'Informació al Consumidor
QUÈ FA L'OMIC DE CAMBRILS?
1. Informació i orientació als consumidors sobre els drets del consumidor o usuari
2. Assessorament tècnic en consultes i reclamacions sobre qualsevol assumpte de consum
3. Tramitació de denúncies i reclamacions davant els organismos administratius competents en aquesta materia.
4. Mediació entre els parts per a la resolución de les reclamacions, intentant que empresa/establiment i usuari arribin a un acord amistós, aconseguint-se unasolució pràctica, ràpida i efectiva per ambdues parts.
5. Promoció de les mesures necessàries per evitar situacions d'indefensió dels consumidors, a través de la sensibilització, l'educació i la formació en matèria de consum.
QUINS SÓN ELS DRETS DELS CONSUMIDORS?
1. Dret d'informació: si té algún dubte quan va a comprar un producte o utilitzar un servei, primer informi's. A l'OMIC l'assessorem i i informem sobre tots els temes relacionats amb el consum.
2. Dret a la protecció de la salut i la seguretat: els productes i serveis destinats al consum no han de comportar un perill per a la salut i la seguretat física de qui els consumeix o utilitza. Un aliment en mal estat o un local massa ple comporten riscos. No els assumeixi i denunciï'ls.
3. Dret a la protecció dels interessos econòmics i socials: abans de comprar un producte o utilitzar un servei, té el dret a saber quant li costaran els articles exposats per a la venda. Aquests han de tenir el preu exhibit de cara al públic, a més, sempre que sol·liciti un servei demani primer un pressupost. I no s'oblidi sempre de demanar factura o tiquet de compra.
4. Dret a la indemnització per danys i perjudicis. Si no està d'acord amb el que ha comprat o creu que l'han enganyat, RECLAMI. L'OMIC ajuda a canalitzar les seves reclamacions, fomentar la solució dialogada i amistora dels conflictes, usant la MEDIACIÓ o la VIA D'ARBITRATGE, quan les parts implicades així ho acceptin.
5. Dret a la protecció en situacions d'inferioritat o indefensió. És per això que les administracions publiques redacten normatives que regulen la problemática dels drets dels consumidors i usuaris des del punt de vista d'aquests últims, i no des del punt de vista de les empreses, ja que consideren que els empreses están en una situació d'avantatge i és als consumidors a qui s'ha de protegir.
6. Dret a la participació i representació. Els consumidors tenen dret de participar, ser consultats i representats a través de les associacions de consumidors, en tots els assumptes relacionats amb el consum. Aquestes associacions, a més, serveixen de canalitzadores de l'exercici dels drets individuals i col·lectius dels consumidors.
- Qui pot reclamar a l'OMIC?
- El Codi de Consum de Catalunya estableix quin és el concepte de consumidor, i determina que ho són les persones físiques o jurídiques que adquireixin alguna cosa o utilitzin algún servei com a consumidors finals, per al seu propi conum, utilització, profit o despesa.