Té com a missió afavorir l'èxit educatiu de tots els infants i joves, i contribuir a la cohesió social.
"Quan totes les parts implicades en un procés de canvi participen en la seva planificació, exisisteix una oportunitat real d'èxit". K. Lewin
PLA EDUCATIU D'ENTORN (PEE)
El Pla Educatiu d'Entorn és una proposta impulsada des del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb el Departament d’Educació i Ocupació de l’Ajuntament de Cambrils per fomentar totes les propostes i promocionar aquelles que donin resposta a les necessitats educatives dels membres de la nostra comunitat, especialment els infants i joves, i tenint en compte als sectors socials més vulnerables.
Aquesta cooperació educativa busca aconseguir l'èxit educatiu de tot l'alumnat i contribuir a la cohesió social mitjançant l'equitat, l'ús de la llengua catalana, l'educació intercultural, i el foment de la convivència.
- Contextualització
- Els PEE van iniciar-se el 2005 com una col·laboració entre el Departament d’Educació i els municipis per millorar l’èxit educatiu i la cohesió social.
- El seu objectiu principal és connectar l’educació formal, no formal i informal per donar coherència al procés educatiu.
- La prova pilot del PEE 0-20 (2019-2022) va permetre ampliar l’atenció a infants des de 0 anys fins als ensenyaments postobligatoris i reforçar els centres com a nodes de la xarxa educativa.
- Missió: Afavorir l’èxit educatiu de tos els infants i joves, i contribuir a la cohesió social.
- Garantir l’èxit educatiu en totes les dimensions (acadèmica, personal, social i laboral).
- Fomentar la cohesió social a través de l’equitat, la interculturalitat i el foment de la llengua i cultura catalanes.
- Crear una xarxa d’agents educatius per coordinar accions en espais escolars i extraescolars.
- Visió: Universalització dels PEE.
- Fer que els PEE siguin universals i transformadors.
- Establir xarxes de col·laboració entre els diferents agents educatius.
- Impulsar el colideratge entre el Departament d’Educació i els ens locals.
- Promoure un model educatiu integral i coordinat, que connecti l’educació formal, no formal i informal.
- Valors específics que guien els PEE:
- Qualitat educativa: Element clau per a la igualtat d’oportunitats.
- Corresponsabilitat: Participació de tots els agents educatius.
- Cogestió, colideratge i cofinançament: Cooperació entre administracions.
- Confiança i diàleg: Treball en xarxa basat en el consens.
- Coordinació: Vinculació efectiva entre tots els actors educatius.
- Àmbits d’incidència
Un pla educatiu d’entorn abasta el temps escolar, l’extraescolar i el no escolar dels infants i del joves, i incideixen els següents àmbits:
- Familiar: La vinculació de les famílies en el procés educatiu dels infants està estretament relacionada amb l’èxit educatiu.
- Educació formal: Compartir un projecte comú entre els centres, posant atenció especial a les transicions entre les etapes escolars
- Educació no formal: Potenciar les activitats fora de l’horari lectiu, per tal que els infants i joves puguin continuar adquirint les habilitats i capacitats necessàries per al creixement personal.
- Educació informal: Qualsevol fet social i cultural té algun tipus d’influència sobre la població. El teixit social pot oferir models de referència perquè aquests valors es puguin exercitar i desenvolupar.
PEE Cambrils- Av. Horta de Santa Maria, 14 4a planta- Tel. 977 307 401- Mail:pee@cambrils.org
Els Plans d'Educació d'Entorn són instruments per donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives, coordinant i dinamitzant l'acció educativa en els diferents àmbits de la vida dels infants i joves.
Objectius Clau
- Fomentar l’equitat educativa més enllà de l’escola per a tots els infants i joves, atenent tots els aspectes integrals de la persona.
- Promoure oportunitats educatives que connectin els aprenentatges formals i no formals, establint sinergies entre els agents eductius per crear itineraris eductius personalitzats.
- Facilitar l’orientació i l’acompanyament de l’alumnat i les famílies a partir dels zero anys, especialment en la transició entre etapes educatives i situacions de vulnerabilitat, i fins a la consecució dels ensenyaments postogbligatoris.
- Promoure l’educació intercultural amb mirada antiracista i els valors compartits que afavoreixen el respecte, la compressió mútua i faciliten la convivència positiva que fa possible transformar la societat multicultural actual en una societat intercultural.
- Reforçar l’ús de la llengua catalana i la participació en activitats de la cultura catalana com a eines de cohesió social i reforç del sentiment de pertinença, i fomentar el respecte per la diversitat cultural.
- Potenciar estils de vida saludable i fomentar la pràctica regular de l’activitat fisicoesportiva per afavorir el desenvolupament físic i el benestar emocional.
Plans d'actuació del Pla Educatiu d'Entorn
PLANS D'ACTUACIÓ DEL PLA EDUCATIU D'ENTORN - ACTIVITATS
Curs 2025-2026
Curs 2024-2025
Curs 2023-2024
Curs 2021-2022
Curs 2020-2021
Curs 2019-2020
Curs 2018-2019
El Pla Educatiu de Cambrils va iniciar-se el curs 2017-2018, aqui podem observar les últimes memòries.
LOGOTIP DEL PLA EDUCATIU D'ENTORN DE CAMBRILS
El curs 2017-2018 es va organitzar un concurs per trobar un logotip i un lema destinat a ser la imatge corporativa del Pla Educatiu d’Entorn de Cambrils a aspectes claus com: l’aprenentatge formal, no formal i informal. La proposta havia d’adaptar-se a qualsevol suport de difusió (paper, cartes, targetes, web, correu electrònic, cartell).
Va participar tot l'alumnat de 6è de primària de totes les escoles de Cambrils. Les escoles van fer una preselecció de sis propostes que van enviar al Pla Educatiu d’Entorn. Entre els seleccionats hi ha obres molt originals, els nens i les nenes van fer una bona feina de recerca d’una imatge representativa del Pla Educatiu d’Entorn. La guanyadora va rebre una capsa de dibuix i de pintura.

Recull de pàgines de recursos en línia
| Museu d'Història | Biblioteca Municipal | Arxiu Municipal | Joventut | Escola de Música | Esport |
|---|
| Recursos del Departament d'Educació | Recursos digitals |
| Edu365.cat | Totes les etapes |
| alexandria | A partir d'ESO |
| Racó de contes | Infantil i primària |
| Llengua catalana | Recursos varis |
| Diccionaris especialitzats per llengües | Universitat Pompeu Fabra |
| Cristic | Infantil i primària |
| Gloriafort (manualitats) | Infantil i primària |
| Un mà de contes | Infantil i primària |
| Contes.cat | Contes, cançons, endevinalles,... |
|
EINES PER EXPLICAR EL CONFINAMENT |
|
| El conte del Coronavirus | Infantil i primària |
| Xarxanet | Infantil i primària |
|
TEATRE, CIRCS, I ALTRES Webs on es poden trobar espectacles online gratuïts |
|
| Espectacles de circ | |
| Propostes teatrals en línia | |
| Teatre al sofà // Genius- Biblioteca infantil // Genius- Sant Jordi | |
| La Cultura d'acompanya. Barcelona des de casa. | |
Una cançó contra la islamofòbia composta per joves i per als joves
TALLER DE RAP PER LA PREVENCIÓ DE LA ISLAMOFÒBIA
El curs 2018-2019, des del Pla Educatiu d'Entorn de Cambrils es va organitzar per als instituts i la UEC (Unitat d'Escolarització Compartida) un taller de rap amb l’objectiu principal de desenvolupar la reflexió i l’esperit crític a través d’un àmbit artístic i creatiu. El tema que es va tractar en aquests tallers és la islamofòbia, principalment per la proximitat de l’atemptat del 2017 al municipi. No obstant això, de manera implícita es va treballar el respecte i la convivència entre persones, independentment del seu origen, ètnia, cultura, llengua... El taller el va realitzar Versembrant - escola popular.
Com a cloenda d'aquesta activitat es va enregistrar un videoclip amb la cançó composada per l'alumnat i amb el recull d'imatges dels tallers, de l'enregistrament de la cançó i de la festa de 6è ballant a ritme de rap.
L'experiència va ser escollida per formar part de l'espai expositiu de la XIV Trodada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores a Sevilla.
Tallers de rap per a fomentar la consciència crítica mitjançant el rap. Una cançó composta pel i per al jovent.
Projecte
| Cambrils va ser objecte d'un atemptat terrorista l'agost de 2017, fet que va commocionar la població. Des del consistori es va voler treballar la prevenció de la islamofòbia, però perquè la joventut particpés activament i se sentís part del procés s'havia de fer de maner lúdica i motivadora. |
|
Es va contractar a Versembrant, que és una escola popular itinerant; que pretén fomentar la consciència crítica dels joves, mitjançant l'art urbà i el hip hop. A través de la rima, els joves són protagonistes, creen i redissenyen el seu entorn. |
|
En aquest taller es contextualitzen els inicis dels moviments artístics com a eina d'expressió i s'aporten tècniques per iniciar-se en la música rap i la rima i facilitar la creació de cançons pròpies. |
Objectius
|
Convertir l'art en exercici cooperació per generar confiança, respecte i tolerància i facilitar la integració i la cohesió de grup de la gent jove. |
|
Potenciar l'educació en valors treballant la convivència entre persones, independentment del seu origen, ètnia, cultura, llengua. |
|
Potenciar els vincles amb el seu entorn i la seva actualitat. |
|
Desenvolupar l'esperit crític. |
|
Fomentar el treball i l'aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius. |
|
Generar processos de reflexió i presa de consciència col·lectius respecte a les situacions de discriminació social, de manera compartida. |
|
Potenciar la creativitat escrita i musical a través d'una disciplina atractiva com el hip hop. |
Pas a pas del projecte
|
Tallers de Rap L'activitat va constar de tres sessions de dues hores cadascuna, on l'alumnat de 3r d'ESO (i en algun cas de 4t d'ESO), a través de la música de rap, treballen valors universals, específicament: el respecte per la diversitat i la prevenció de la islamofòbia. A més, també es crea un debat amb l'alumnat sobre alguns dels temes de la societat. A la primera sessió es dona una introducció històrica de la música rap i del tema a tractar. També es donen elements d'anàlisi i tècniques de creació. Anàlisi d'obres existents i recerca d'inspiració en referents. A la segona sessió es fa un debat, s'inicia la cançó. Creació col·lectiva i individual. I en la tercera sessió es finalitza l'obra, es practica i es fa l'assaig. Es retoca l'obra i es treballen els aspectes escènics i tècnics. |
|
Enregistrament de la cançó Finalment, uns representants de cada institut van gravar la cançó a l'estudi d'enregistrament de l'Ateneu Juvenil de Cambrils. |
|
Festa de cloenda de 6è La cançó es va fer arribar a les escoles per tal que l'alumnat de 6è de primària la treballessin i l'aprenguessin. Com activitat també del Pla Educatiu d'Entorn, es va organitzar una festa de cloenda de l'etapa educativa de primària, que va reunir a tot l'alumnat de 6è de primària del municipi al Parc del Pinaret per ballar i cantar la cançó que va compondre l'alumnat d'ESO en els tallers de rap. |
|
Videoclip Durant tot aquest procés creatiu, es van registrar imatges que van servir per crear el videoclip. També es pot veure per fragments. |
|
Presentació del videocllip La presentació del viceoclip es va fer a l'Ateneu Juvenil el dia 30 de gener de 2020, Dia Escolar de la No la No violència i la Pau (DENIP). Durant aquesta jornada, escoles, instituts i centres educatius d’arreu del món organitzen diferents activitats per difondre els valors de la no violència i la pau. I era el dia més adient per presentar el videoclip fruit del treball dels valors del respecte, la tolerància i l’esperit crític. |
Agents i participants
|
360 participants de 3r i 4t d'ESO dels instituts de Cambrils. |
|---|
|
400 participants de 6è de primària de les set escoles de Cambrils. |
|
Els serveis sociocomunitaris municipals i les escoles poden utilitzar el videoclip com a recurs educatiu. |
Projecte d'inclusió educativa del Servei d'Atenció al Poble Gitano.
PROJECTE D'INCLUSIÓ EDUCATIVA DEL SERVEI D'ATENCIÓ AL POBLE GITANO
El Servei d'atenció al Poble Gitano és un projecte transversal en el que es treballen accions que faciliten la mediació entre la comunitat gitana i la no gitana, per tal de construir ponts d’entesa que evitin el conflicte o que el minimitzin, si sorgeix, i que mostrin la diversitat de la societat en la que vivim i acostin la realitat de la comunitat gitana per tal que aquesta sigui tinguda en compte a l’hora del disseny i implementació de les polítiques publiques que poden beneficiar persones del col·lectiu gitano. A més a més de la mediació, el servei inclou el Projecte d'inclusió educativa que treballa tant l'educació de l'alumnat, com la integració de les famílies gitanes en l'entorn.
El projecte el realitza un equip format per una persona coordinadora, una educadora social i una integradora social, aquesta última d'ètnia gitana. Aquest equip treballa en col·laboració amb la tècnica de diversitat i cohesió, amb l'Equip de suport a l'escolarització (ESE) dins del marc del Pla educatiu d'entorn. L'objectiu es treballar les competències bàsiques, la vinculació amb el sistema educatiu i el retorn al mateix en el cas d'abandonament o absentisme escolar.
L'Ajuntament de Cambrils va participar amb aquest projecte al "XV TROBADA DE LA XARXA ESTATAL DE CIUTATS EDUCADORES" que es va realitzar a Vitoria els dies 17 i 18 de març de 2022.
Fulletó informatiu del projecte.

Projecte d'incusió educativa del Servei d'atenció al poble gitano
Projecte
|
El projecte s'inicia el curs 2018/2019 atès que un centre d'educació secundària del municipi presentava un elevat número d’expedients d’absentisme d’ESO, hi havia 31 joves del poble gitano, que a més d’absentisme, presentaven mancances educatives, no havien adquirit les competències bàsiques i per tal d'oferir igualtat d'oportunitats. Aquests joves tenien entre 12 i 16 anys i estaven en l’edat d’escolarització obligatòria. |
|---|
|
Per dur a terme el projecte es va contractar un equip format per una persona coordinadora, una Educadora Social i una Tècnica Integradora Social (TIS). Aquest equip va treballar tant amb l’Equip de Suport a l’Escolarització del Departament d'Educació de l'Ajuntament dins del marc del Pla Educatiu d’Entorn, com amb el centre afectat. La xarxa de treball es va complementar amb la contractació d’una persona mediadora per part del Departament de Benestar Social, que facilitava l’entrada del projecte educatiu dins de la comunitat gitana, i per tal que el pugessin veure com una oportunitat de futur pel seu jovent. |
Objectius generals
|
Millorar les condicions d'escolarització i l'èxit acadèmic, treballant les competències bàsiques i les mesures d'atenció a l'alumnat per tal que tingui una escolarització normalitzada. |
|
Generar espais de confiança i vinculació entre les famílies del poble gitano i el sistema educatiu. |
|
Afavorir, potenciar i incrementar la presència i participació de les persones del poble gitano a la vida social i pública de la ciutat. |
|
Contribuir a la millora de l'accés de les persones del poble gitano a la formació. |
|
Treballar per a la millora de la cohesió social i la convivència intercultural del territori. |
Activitats del projecte
|
Taller d'estudi assistit Dos dies a la setmana de 16:30 h a 18:00 h es realitza el taller d'estudi assistit a l'alumnat del projecte, amb l'objectiu que puguin adquirir les competències bàsiques, valors i respecte per les normes. El taller consta de dues parts: una dedicada a l'organització, agenda, ordre, realització de dinàmiques de grup per a treballar diferents valors i conceptes, xerrades sobre temes que els hi sigui d'interès, inquietuds, curiositats, problemes.... I una segona part dedicada a l'estudi i realització de deures i treballs del centre educatiu. Es treballa en un pla de millora individualitzat per a cada participant, donant respostes a les necessitats específiques de cada jove i amb coordinació amb el centre educatiu i l'Equip de suport a l'escolarització (ESE). |
|---|
|
Xerrades d'orientació En totes les etapes educatives cal fer l'orientació a partir dels interessos de l'alumnat. El paper de les famílies és fonamental, en tant que han d'acompanyar els seus fills i filles en la presa de decisions. Per aquesta raó es preparen xerrades d'orientació per l'alumnat del poble gitano vinculat al Servei d'atenció al poble gitano. Per tal d'atendre i crear itineraris personals, sobretot a l'alumnat que no està vinculat als centres educatius de secundària, per la presència d'absentisme. També es lliura un resum de tots els itineraris educatius, on s'inclou tota la informació dels tres programes de formació i inserció que es poden cursar a Cambrils, així com tota les formacions que es donen a l'Escola d'adults municipal i el servei del SOEP (Servei d'orientació educativa i professional) que s'ofereix des de l'ajuntament. |
|
Coordinació El projecte d'inclusió educativa també inclou reunions de coordinació; amb les famílies, amb l'Equip de suport a l'escolarització (ESE) i amb els centres educatius. El treball amb les famílies és molt important per tal que puguin fer un acompanyament adequat als seus fills i a les seves filles. |
|
Mediació Dins del Servei d'atenció al poble gitano, a més del projecte d'inclusió educativa hi ha un servei de mediació, a fi i efecte de facilitar l’accés de la població gitana als diferents àmbits comunitaris del barri, sensibilitzar i donar a conèixer a la resta de població la cultura gitana, dinamitzar processos participatius i formatius de la ciutat, que treballarà de forma coordinada amb el Pla de Ciutadania, Diversitat i Cohesió Social. |