Projecte d'incusió educativa del Servei d'atenció al poble gitano
Projecte
El projecte s'inicia el curs 2018/2019 atès que un centre d'educació secundària del municipi presentava un elevat número d’expedients d’absentisme d’ESO, hi havia 31 joves del poble gitano, que a més d’absentisme, presentaven mancances educatives, no havien adquirit les competències bàsiques i per tal d'oferir igualtat d'oportunitats. Aquests joves tenien entre 12 i 16 anys i estaven en l’edat d’escolarització obligatòria. |
---|
Per dur a terme el projecte es va contractar un equip format per una persona coordinadora, una Educadora Social i una Tècnica Integradora Social (TIS). Aquest equip va treballar tant amb l’Equip de Suport a l’Escolarització del Departament d'Educació de l'Ajuntament dins del marc del Pla Educatiu d’Entorn, com amb el centre afectat. La xarxa de treball es va complementar amb la contractació d’una persona mediadora per part del Departament de Benestar Social, que facilitava l’entrada del projecte educatiu dins de la comunitat gitana, i per tal que el pugessin veure com una oportunitat de futur pel seu jovent. |
Objectius generals
Millorar les condicions d'escolarització i l'èxit acadèmic, treballant les competències bàsiques i les mesures d'atenció a l'alumnat per tal que tingui una escolarització normalitzada. |
Generar espais de confiança i vinculació entre les famílies del poble gitano i el sistema educatiu. |
Afavorir, potenciar i incrementar la presència i participació de les persones del poble gitano a la vida social i pública de la ciutat. |
Contribuir a la millora de l'accés de les persones del poble gitano a la formació. |
Treballar per a la millora de la cohesió social i la convivència intercultural del territori. |
Activitats del projecte
Taller d'estudi assistit Dos dies a la setmana de 16:30 h a 18:00 h es realitza el taller d'estudi assistit a l'alumnat del projecte, amb l'objectiu que puguin adquirir les competències bàsiques, valors i respecte per les normes. El taller consta de dues parts: una dedicada a l'organització, agenda, ordre, realització de dinàmiques de grup per a treballar diferents valors i conceptes, xerrades sobre temes que els hi sigui d'interès, inquietuds, curiositats, problemes.... I una segona part dedicada a l'estudi i realització de deures i treballs del centre educatiu. Es treballa en un pla de millora individualitzat per a cada participant, donant respostes a les necessitats específiques de cada jove i amb coordinació amb el centre educatiu i l'Equip de suport a l'escolarització (ESE). |
---|
Xerrades d'orientació En totes les etapes educatives cal fer l'orientació a partir dels interessos de l'alumnat. El paper de les famílies és fonamental, en tant que han d'acompanyar els seus fills i filles en la presa de decisions. Per aquesta raó es preparen xerrades d'orientació per l'alumnat del poble gitano vinculat al Servei d'atenció al poble gitano. Per tal d'atendre i crear itineraris personals, sobretot a l'alumnat que no està vinculat als centres educatius de secundària, per la presència d'absentisme. També es lliura un resum de tots els itineraris educatius, on s'inclou tota la informació dels tres programes de formació i inserció que es poden cursar a Cambrils, així com tota les formacions que es donen a l'Escola d'adults municipal i el servei del SOEP (Servei d'orientació educativa i professional) que s'ofereix des de l'ajuntament. |
Coordinació El projecte d'inclusió educativa també inclou reunions de coordinació; amb les famílies, amb l'Equip de suport a l'escolarització (ESE) i amb els centres educatius. El treball amb les famílies és molt important per tal que puguin fer un acompanyament adequat als seus fills i a les seves filles. |
Mediació Dins del Servei d'atenció al poble gitano, a més del projecte d'inclusió educativa hi ha un servei de mediació, a fi i efecte de facilitar l’accés de la població gitana als diferents àmbits comunitaris del barri, sensibilitzar i donar a conèixer a la resta de població la cultura gitana, dinamitzar processos participatius i formatius de la ciutat, que treballarà de forma coordinada amb el Pla de Ciutadania, Diversitat i Cohesió Social. |