Tallers de rap per a fomentar la consciència crítica mitjançant el rap. Una cançó composta pel i per al jovent.
Projecte
Cambrils va ser objecte d'un atemptat terrorista l'agost de 2017, fet que va commocionar la població. Des del consistori es va voler treballar la prevenció de la islamofòbia, però perquè la joventut particpés activament i se sentís part del procés s'havia de fer de maner lúdica i motivadora. |
Es va contractar a Versembrant, que és una escola popular itinerant; que pretén fomentar la consciència crítica dels joves, mitjançant l'art urbà i el hip hop. A través de la rima, els joves són protagonistes, creen i redissenyen el seu entorn. |
En aquest taller es contextualitzen els inicis dels moviments artístics com a eina d'expressió i s'aporten tècniques per iniciar-se en la música rap i la rima i facilitar la creació de cançons pròpies. |
Objectius
Convertir l'art en exercici cooperació per generar confiança, respecte i tolerància i facilitar la integració i la cohesió de grup de la gent jove. |
Potenciar l'educació en valors treballant la convivència entre persones, independentment del seu origen, ètnia, cultura, llengua. |
Potenciar els vincles amb el seu entorn i la seva actualitat. |
Desenvolupar l'esperit crític. |
Fomentar el treball i l'aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius. |
Generar processos de reflexió i presa de consciència col·lectius respecte a les situacions de discriminació social, de manera compartida. |
Potenciar la creativitat escrita i musical a través d'una disciplina atractiva com el hip hop. |
Pas a pas del projecte
Tallers de Rap L'activitat va constar de tres sessions de dues hores cadascuna, on l'alumnat de 3r d'ESO (i en algun cas de 4t d'ESO), a través de la música de rap, treballen valors universals, específicament: el respecte per la diversitat i la prevenció de la islamofòbia. A més, també es crea un debat amb l'alumnat sobre alguns dels temes de la societat. A la primera sessió es dona una introducció històrica de la música rap i del tema a tractar. També es donen elements d'anàlisi i tècniques de creació. Anàlisi d'obres existents i recerca d'inspiració en referents. A la segona sessió es fa un debat, s'inicia la cançó. Creació col·lectiva i individual. I en la tercera sessió es finalitza l'obra, es practica i es fa l'assaig. Es retoca l'obra i es treballen els aspectes escènics i tècnics. |
Enregistrament de la cançó Finalment, uns representants de cada institut van gravar la cançó a l'estudi d'enregistrament de l'Ateneu Juvenil de Cambrils. |
Festa de cloenda de 6è La cançó es va fer arribar a les escoles per tal que l'alumnat de 6è de primària la treballessin i l'aprenguessin. Com activitat també del Pla Educatiu d'Entorn, es va organitzar una festa de cloenda de l'etapa educativa de primària, que va reunir a tot l'alumnat de 6è de primària del municipi al Parc del Pinaret per ballar i cantar la cançó que va compondre l'alumnat d'ESO en els tallers de rap. |
Videoclip Durant tot aquest procés creatiu, es van registrar imatges que van servir per crear el videoclip. També es pot veure per fragments. |
Presentació del videocllip La presentació del viceoclip es va fer a l'Ateneu Juvenil el dia 30 de gener de 2020, Dia Escolar de la No la No violència i la Pau (DENIP). Durant aquesta jornada, escoles, instituts i centres educatius d’arreu del món organitzen diferents activitats per difondre els valors de la no violència i la pau. I era el dia més adient per presentar el videoclip fruit del treball dels valors del respecte, la tolerància i l’esperit crític. |
Agents i participants
360 participants de 3r i 4t d'ESO dels instituts de Cambrils. |
---|
400 participants de 6è de primària de les set escoles de Cambrils. |
Els serveis sociocomunitaris municipals i les escoles poden utilitzar el videoclip com a recurs educatiu. |