1911 Sobreviure a la tempesta. Exposició virtual
L'any 2011, dins dels actes de commemoració de la gran tempesta que el 1911 va sacsejar la població marinera de les costes catalanes i valencianes, el Museu d'Història de Cambrils va produir l'exposició 1911 Sobreviure a la tempesta, a partir de la recerca realitzada conjuntament amb l'Arxiu Municipal de Cambrils.
L'exposició pretenia situar les condicions en què va succeir la tempesta, descriure l'abast geogràfic que va tenir i avaluar les seves conseqüències pel que fa a danys materials i, sobretot, a persones afectades.
Cal tenir en compte que aquesta va ser l'última gran tempesta que la flota pesquera (i marítima en general) va afrontar sense comptar amb motorització i eines de comunicació de manera generalitzada.
Des que va ser inaugurada el gener del 2001, l'exposició ha itinerat per 16 poblacions del país i l'han vist 56.476 persones.
Ara, amb aquest nou format virtual podrà tenir una difusió encara més àmplia. Us la podeu descarregar en el pdf adjunt. Hi trobareu:
- La situació de la pesca i de les poblacions de costa al nostre país a inicis del segle XX, amb les tècniques de pesca que es van veure principalment afectades per la tempesta: el sardinal i el bou.
- Les causes, manifestacions i recorregut de la gran tempesta entre el 31 de gener i el 2 de febrer, des del Maresme fins a Alacant.
- Les víctimes mortals i materials que la tempesta va produir directament a les diferents poblacions.
- Les desenes d’accions que arreu de la costa es van fer durant tota la tempesta per sortir a auxiliar les embarcacions afectades i els nàufrags, tant per part d’altres tripulacions com per part depersones des de terra.
- Els centenars d’iniciatives públiques i privades que es van encetar arreu del país per ajudar les víctimes col·laterals de la tempesta: les famílies que havien quedat a la ruïna.
- Les conseqüències de la tempesta en la millora de les infrastructures portuàries.
- El gran ressò que la tempesta i les seves conseqüències van tenir a la premsa local i general.
- La tempesta a Cambrils: Situació del barri de la Platja de Cambrils el 1911, el desenvolupament de la tempesta a Cambrils, com van maniobrar els pescadors cambrilencs per evitar ser-ne víctimes, balanç de víctimes mortals i materials, conseqüències personals, familiars i econòmiques
Si esteu interessats en les conseqüències d'aquesta tempesta o bé podeu aportar dades, informacions o testimonis d'alguna de les poblacions que va resultar afectada, us convidem a visitar també el bloc 1911 Memòria viva del temporal.